Coloretto

design: Michael Schacht
förlag: Rio Grande Games, Lautapelit.fi
spelare: 3 - 5
tid: 30 min.
prisklass: 10-20 €

Jag hade läst en massa om Coloretto, det kallades för nytänkande, unikt, intressant m.m. och för 10€, varför skulle man inte kolla in om ryktena stämde. Så jag kröp iväg till mitt förlovade land Lautapelit.fi och gjorde mitt inköp.

Av någon orsak ser kortspel inte attraktiva ut i spelhyllan. Jag menar inte att de förstör utseendet, utan när man skall välja spel så känns det dumt att ta den lilla kortpackspaketet istället för t.ex. en stor låda som innehåller 300 plastminiatyrer. Därför tog det nästan ett år för mig att spela Coloretto första gången, och då för att jag tvingade mig till det. Spel kan ju inte bara köpas och låta ligga. Så när vi åkte iväg till sommarstugan med moder Harriet och Åke tog jag med spelet och bestämde mig för att "nu tammefan skall vi spela Coloretto!". Jag läste genom reglerna grundligt ett par gånger (som mina spelkamrater vet så har jag svårt med regelböcker för det mesta) under eftermiddagen och sedan ännu en gång på kvällen före vi börja spela. Nu skall ni inte förstå fel; reglerna är urenkla, men jag hade inte mycket annat att göra och tycker om att läsa regelböcker.
Coloretto är designat av Michael Schacht som är ökänd för små, smarta men enkla spel. Det publicerades 2003 och Abacus Spiele har stått för den tyska versionen, medan Rio Grande Games har publicerat den engelska. Finländska Lautapelit.fi skall i december 2007 publicera spelet på de nordiska språkena. Spelet är för 3-5 spelare, men Abacus Spiele har publicerat regler för hur man kan spela det på två, men dessa har jag ännu inte hunnit prova.

Spelet
Kortpacken innehåller kort av sju olika färger (nio av varje), åtta stycken "+2" kort, några jokrar, fem radkort och ett "last round"-kort. Med kommer också poängräkningskort som hjälper en i slutet. Dessa poängräkningskort är mycket bra och hjälpsamma och något som fattas från så många spel som skulle behöva det lika mycket eller mer än här. Om man endast är tre spelare tar man bort alla kort av en färg, annars används alla. Observera dock alltså här att alla färgkorten inte har något speciellt värde, utan är bara en viss färg.
Alla färgkort, +2-kort samt jokrar blandas ordentligt. Sedan tar man bort de 15 översta korten, lägger "last round"-kortet på dem och sedan resten av packen på. Så radar man upp så många radkort som det spelare. Dessa radkort läggs brevid varann mitt på bordet. Sedan kan man börja spela. På sin tur får en spelare gör någon av de två följande alternativen;

1) ta det översta kortet från packen och lägga det på bordet under ett radkort, eller
2) ta en rad.

Okej, så spelmekaniken är nästan allt för simpel - du har inte ens kort på handen och du ser inte vilka kort som finns i packen, så det är en slump vad du får sätta på bordet, men...
det får finnas max. tre kort i en rad (vid ett radkort) och det finns ju alltså endast så många rader som spelare. Man får ta en rad före det finns tre kort i den, men man måste inte.. Såklart när alla kortrader är fulla, så MÅSTE man ta en kortrad.. När en spelare har tagit en kortrad får han/hon inte vara med förrän alla spelare har tagit varsin rad. När alla rader är tagna så börjar man från början. Detta som just hänt är en rond i spelet.
När någon spelare får "last round"-kortet, så lägger han/hon det synligt för alla och tar upp ett nytt. Detta betyder att när denna rond slutar så är spelet slut och man går över till poängräkning. Det är viktigt att man under spelets gång har de kort man tagit synliga för alla och uppdelade enligt färg.

Poängräkning
Jess, det är här allting händer. När spelet är slut går man alltså över till poängräkningen. Man får ett visst antal poäng (stigande exponentiellt) för alla kort i samma färg (rummyvis), MEN man får endast pluspoäng för tre stycken valfria färger, alla andra färgserier är minuspoäng. En viktig detalj är också att endast de första sex korten i en färgserie ökar poängantalet, så man kan säga att det är onödigt att ta mer än sex kort i en färgserie. Alla +2 kort ger såklart 2 poäng extra per kort och jokrarna får man disponera vart man vill i slutet av spelet före poängräkningen börjar.
Så räknar man vem som har mest poäng och utser denne som vinnare.

Strategi
Det viktiga i spelet är att följa med vad de andra spelarna samlar på för färger, då kan man kasta något kort som en spelare absolut inte vill ha i en hög där det finns fler kort spelaren vill ha. Dock måste man se till att man inte själv blir i klämm och måste ta massor olika färger.

Åsikten
Spelet är mycket snabbt (ca. 15 min.) och lärs snabbt ut åt nya spelare. Det bästa med spelet är att man kan spela det med stilen "jag kastar nu bara ut kort och ser vad jag får" eller med eftertanke. Okej, så det blir aldrig jättedjupt och filosofiskt, men tillräckligt för ett så här snabbt och kort kortspel. Detta är ett bra spel att inleda eller avsluta en spelkväll med, eller om man helt enkelt är trött, men ändå vill spela nåt intressant. Allt i allt så har Coloretto en jättebra balans mellan sina egenskaper och inget känns som om det var för mycket eller för lite. Mitt betyg är därför så högt som en 8!
Det finns djupare spel, men detta är för mig en av de lätta brädspelens tungviktare.

Annat
Det finns ett par varianter av spelet till salu. Strax efter publiseringen av Coloretto, så kom även Coloretto Amazonas ut. Detta sägs vara en lättare version av Coloretto... hur de lyckas förenkla detta spel är ett mysterium för mig, men jag har inte spelet Amazonas så jag kan inte uttrycka mig. Inte så länge sedan så gjorde Michael Schacht även en brädspelsvariant av Coloretto; Zooloretto, som dessutom vann Spiele des Jahres 2007 som bästa familjespel. Jag har inte prövat detta heller, men kommer högst antagligen att göra det någon i snar framtid.

Spelet kan hittas i Lautapelit.fi för 11,90€ och på Fantasiapelit för 14,40€.