måndag 8 december 2008

Trollkarlens stick

Wizard (1984)
design: Ken Fisher
förlag: Amigo Spiele
spelarantal: 3-6
speltid: 30-60 minuter
prisklass: 0-10€ (7€ hos Milan-Spiele den 5.12.2008)

Och så fortsätter vi med kategorin stickkortspel som alltså hör till mina favoritkategorier...

Wizard är en version av ett urgammalt stickspel som finns i massvis varianter och säkerligen har tusentals olika namn. Man kan spela de flesta varianter med en traditionell kortlek och detta är grunden till en handfull kortspel, så som t.ex. Stefan Dorras Die Sieben Siegel som Lautapelit.fi just har publicerat på den nordiska marknaden under namnet 7 Signum.

Kortleken är indelad i fyra färger med valörerna 1-13. Wizards kortlek är så till vida speciell att den har två specialkort som finns i fyra exemplar var, men dessa hör inte till de fyra färgerna. Dessa två kort är trollkarlen (Wizard) och narren.
Beroende på antal spelare så spelar man ett visst antal ronder. Första ronden spelas med ett kort per spelare, andra med två kort, tredje med tre kort och så vidare ... enda tills man i sista ronden delar ut alla kort. Detta betyder att då kortleken innehåller 60 kort så spelas det t.ex. 15 ronder på fyra spelare.

Korten delas ut och översta kortet i talongen lyfts upp synligt - denna färg är trumf för ronden. Ifall det är en trollkarl så får delaren bestämma och ifall det är en narr så spelas ronden utan trumf. Efter att korten delats ut och alla spelare tittat på sina kort så skall spelarna i tur och ordning förutse hur många stick de kommer att ta under ronden. Spelaren efter delaren börjar förutse och så fortsätter det medsols. Problemet för den sista, delaren, är att antalet stick som förutses inte får bli lika många som det är i spel.

Spelaren efter delaren börjar spela. Spelarna måste bekänna färg ifall de kan, förutom då de spelar trollkarl eller narr - dessa kort får spelas när som helst. Spelaren som lagt högsta kortet i den färg som spelas, eller högsta trumfen, vinner sticket och påbörjar nästa. Trollkarlen tar alltid och vinner t.o.m. trumf. Narren tar aldrig ett stick.

Efter att alla kort är spelade räknas poängen för ronden. Ifall man förutsett rätt antal stick så får man 20 poäng + 10 poäng för alla stick man förutsett. Ifall man tagit mer eller färre stick än vad man förutsett så får man -10 poäng gånger så stor skillnad det varit mellan det man förutsett och det man tagit. Efter att poängen räknats och antecknats så börjar man nästa rond. Då ökar alltså var spelares korthandsstorlek med ett. Spelaren med mest poäng efter sista ronden har vunnit spelet.

Wizard är klassiskt och gudfadern till en stor hop stickkortspel. Den stora frågan blir väl ifall trollkarl- och narrkorten ger tillräckligt till spelet för att det skall vara tillräckligt för att inte spela det med en vanlig kortlek. I mitt tycke så är det definitivt det. Med några narrar på handen så kan man lätt förutse lite under det man trott att man lyckas med, för det är lätt att krypa under i stick med dem. Med trollkarlar kan man däremot vara väldigt elak med de andra spelarna. Kastar man en trollkarl på ett stick där någon t.ex. lagt ut 13 i trumf så kan du vara säker på att denne blir måttligt sur, eftersom denne räknat det som ett säkert stick. Regeln med att antalet förutsedda stick inte får vara samma som mängden stick i spel är en extraregel som inte hör till grundspelet men som ändå finns i slutet av regelboken och jag anser den vara nödvändig - utan den så försvinner en hel del kött från benen.

Definitivt i toppen av stickkortspelen, men vill man inte söka upp Wizard så skall man i.a.f. prova Lova som fungerar på samma sätt förrutom att det inte har trollkarlar och narrar och spelas med en traditionell kortlek. Det är väldigt sällan som min mor och styvfar kommer och hälsar på hem till oss och vi inte spelar en omgång Wizard. Problemet är bara att styvfar min är en "hardcore Wizard-wizard" som aldrig förlorar.

Förlaget Amigo Spiele har på senare dagar ändrat lite på spelet och även gett ut det under namnet Rage, men regeländringarna är tillräckligt stora för att klassa det som ett helt annat spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.