torsdag 13 december 2007

Kosmos två spelares spel (del 2)

(fortsättning på den första delen av denna artikel)

Som en vinkatalog går jag nu alltså genom den rätt så kända och erkännt goda samlingen av två spelares spel som Kosmos publicerat. Allt som är allt finns det 38 spel i serien (för tillfället), men jag går bara genom de som jag har spelat och kan uttrycka mig om. Spelen är uppradade i kronologisk ordning.

Som en vinkatalog så gör jag endast en kort beskrivning samt plockar ut spelens starkaste egenskaper, vare de sedan goda eller dåligt. Med en grön tumme upp, gul tumme sidlänges eller röd tumme ner så ger jag min egna bedömning om spelet.


Elchfest
Fingerfärdighetsspel där två älgar tävlar om vem som snabbare kommer över till den andra sidan floden med att trippa på flytande stenar.

Skoj, småpetigt, snabbt, aningen enerverande



Lost Cities (även kännt i Finland som Kadonneet Kaupungit)
Vissa anser detta vara en klassiker redan; den gode doktorn Reiner Knizias kortspel om arkeologi där den som tjäner mest på sina utgrävningar vinner.

Snabbt, intressant, lätt
pris på Lautapelit.fi: 19,90



Babel
Byggandet av det ökända och mystiska tornet. Fem folk hjälper spelarna att bygga och förstöra den andra spelarens planer.

Aningen tyngre, mustigt, aggressivt
pris på Lautapelit.fi: 24,00 €




Hera & Zeus
De två grekiska gudarna har tagit varsin pantfånge och försöker dölja den från motspelaren medan han/hon försöker rädda den andres pantfånge.

Smart, stark bluffsmak, aningen konfunderande
pris på Lautapelit.fi: 22,00 €



Tally Ho!
Jägarna tar an djuren medan skogshuggarna drar ner träden... eller gör djuren revolt? I alla fall är den stora björnen alltid farlig.

Intressant grund, tråkig, upprepande, turbaserat
pris på Lautapelit.fi: 22,00 €




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.