söndag 21 september 2008

Carcassonne

Jaha, nu kanske det börjar vara dags att börja publicera lite av dessa utlovade texter. Jag tänkte börja med Carcassonne, eftersom det var ett av dom spel som fick mig att börja intressera mig för brädspel.

Carcassonne har blivit rätt så känt, både bland spelentusiaster och "normalt folk". Så först lite obligatoriska fakta. Carcassonne är designat av Klaus-Jürgen Wrede och det gavs ut år 2000. Det gavs först ut på tyska av förlaget Hans im Glück, och har senare översatts till olika språk och getts ut av bland annat Rio Grande Games och Lautapelit.fi. Det har också vunnit flera priser för bästa spel, bland annat tyska Spiel des Jahres 2001 och finska Vuoden Perhepeli 2004. Men det säger ju inte så mycket om varför spelet är så känt.

Den viktigaste orsaken till att Carcassonne har blivit så framgångsrikt är att det är ett familjespel som också icke-spelare kan förstå och tycka om utan problem. Reglerna är enkla och bitarna ser trevliga ut. En viktig sak tror jag också är att Carcassonne är väldigt annorlunda jämfört med vad folk är vana vid att brädspel är. Inga tärningar, inget gå och se vad som händer.

Nå, det intressanta är väl då hur man spelar spelet. Här ska jag också nämna att spelet är menat för 2-5 spelare.

Först kan vi börja med vad som finns i lådan. Det finns en hög kvadratiska brickor, 72 st. för att vara exakt. Det här är landbrickor med bilder av vägar, slott, fält och kloster. Det finns också 40 små trägubbar i fem olika färger, åtta av varje färg. Dessutom finns ett bräde som hjälper spelarna att hålla reda på sina poänger.

Alla spelare väljer en färg och tar de åtta gubbarna i den färgen. Gubbarna kallas följeslagare. Poängtabellen läggs på kanten av bordet så att den inte blir i vägen under spelets gång. En följeslagare av varje färg sätts på poängtabellen, alla startar såklart i nollfältet nere till vänster. Resten av följeslagarna håller spelarna framför sig på bordet. Startbrickan (med mörkare bakgrund) placeras mitt på bordet med framsidan uppåt. Alla andra brickor blandas och sätts i staplar med bildsidan neråt. Spelarna väljer vem som börjar. Spelet går sedan medurs från den här spelaren.

På sin tur ska spelaren göra tre saker i en viss ordning.
1. Först måste man dra en landbricka och placera ut den.
2. Sedan får spelaren placera ut en följeslagare om han/hon kan och vill.
3. Om kloster, väger eller städer blir kompletta ska man ge poäng för dem.

När en spelare har gjort allt som han/hon kan och måste göra på sin tur, går turen vidare till följande spelare. Så här håller man på tills brickorna tar slut.

Brickan som spelaren drar måste placeras ut med åtminstone en kant angränsande till en bricka som redan finns på bordet. Dessutom måste man se till att landskapen på brickorna passar ihop. Brickor får alltså inte läggas ut så att de rör de tidigare brickorna bara hörn mot hörn. Man måste också se till att vägar fortsätter obrutna, och att man placerar fält mot fält och stad mot stad. Kloster är alltid mitt på brickorna så de kan alltså inte fortsätta på följande bricka.

När brickan är utplacerad får spelaren sätta ut en följeslagare på den enligt vissa regler. För det första får man bara placera ut en följeslagare per tur, och den får endast placeras på brickan som nyss sattes ut. För det andra kan spelaren såklart endast placera ut en följeslagare om han/hon har sådana i sitt förråd. Följeslagarna kan placeras på vägar, i städer, på fält och i kloster. Det får bara finns en följeslagare per väg, stad, fält och kloster. Om man alltså bygger vidare på en väg där en annan spelare har sin följeslagare, får man inte sätta ut en av sina egna följeslagare på den vägen. Följeslagare stannar på spelplanen tills det område de står på poängges. Det kan alltså hända att en spelare inte har flera följeslagare framför sig, och då får han/hon bara lägga ut landbrickor på sin tur tills han/hon får tillbaka någon av sina följeslagare.

Under spelets gång kommer vägar, städer och kloster att kompletteras. När en bricka placeras ut så att något kompletteras, får spelaren lägga ut en följeslagare som vanligt, och sedan poängges det som har kompletterats. Det är alltså möjligt för spelaren att lägga ut en följeslagare i det som kompletteras, förutsatt att ingen annan följeslagare finns där.
En väg är kompletterad när båda ändorna slutar i en korsning, ett kloster eller en stad. En stad är komplett när man inte längre kan bygga vidare på den, dvs den omges av fält på alla håll. Ett kloster är komplett när brickan som klostret finns på omges av brickor. När något blir komplett ser man om någon spelare har sin följeslagare där. Då får han/hon poäng för området. En komplett väg ger 1 poäng per segment på vägen. En komplett stad ger två poäng per segment i staden samt två poäng per sköld som finns i staden. Ett komplett kloster ger alltid 9 poäng. Spelaren som får poäng flyttar sin följeslagare på poängtabellen så många steg som han/hon får poäng.
Ibland kan det hända att två eller flera olika vägar eller städer som båda har en följeslagare kombineras av en nyss utlagd bricka. Det här är det enda tillfället då två eller flera följeslagare får finnas på samma väg eller i samma stad. När vägen eller staden ska poängges, kollar man vilken spelare som har flest följeslagare där, och han/hon får poängen. Är det jämnt mellan flera spelare får alla dessa spelare poäng. När poängen har delats ut får spelarna tillbaka följeslagarna som har funnits på det kompletterade området.

Så här håller man alltså på tills brickorna tar slut. Man placerar ut brickor och lägger ut följeslagare och försöker få så många poäng som möjligt. När brickorna tar slut är spelet slut och man utför den slutliga poängberäkningen. För det första får man poäng för okompletta vägar (1 poäng per segment), okompletta städer (1 poäng per segment och sköld) och okompletta kloster (1 poäng för klosterbrickan plus 1 poäng per omgivande bricka). Sedan ger man poäng för fälten. Följeslagare som placerats på fälten stannar alltså på spelplanen under hela spelet. Följeslagare på fält får 3 poäng per komplett stad som finns på det fältet. När alla poäng är räknade ser man vem som har fått mest poäng. Den spelaren vinner.

Det var alltså reglerna. I regelboken finns en hel del illustrerade exempel som visar hur vissa saker fungerar i praktiken.

Så ännu lite till om spelet.

För dem som gillar Carcassonne finns en massa expansioner (tilläggsdelar) att köpa, men jag rekommenderar nog att man spelar utan expansioner i början så att man lär sig spelet först. Senare kan någon expansion vara kul för att ge lite variation åt spelet. Det finns också ett antal systerspel till Carcassonne. Dessa är spel som i grund och botten fungerar som Carcassonne men har vissa ändringar och tillägg. Det har också getts ut en reseversion av spelet. Travel Edition är precis som grundspelet, men mindre. Det innebär att expansionerna inte passar till det, vilket man ska tänka på ifall man funderar på att skaffa den version. Det samma gäller förresten också systerspelen; expansionerna är alla (med ett litet undantag) menade för det ursprungliga Carcassonne.

Det kan också vara värt att nämna att det i olika upplagor av spelet har det förekommit lite olika versioner på poänggivningen. Speciellt fältpoänggivningen är något som har varierat en hel del. Den version av poänggivningen jag har beskrivit är den som finns i den upplaga som jag har. Jag tycker också att det är den bästa versionen, och expansionerna utgår dessutom för det mesta från just den versionen av poänggivning. Köper man bara grundspelet lönar det sig att följa den upplagans regler, men köper man expansioner också och märker att reglerna inte verkar passa ihop så är det bara att välja vilken version av reglerna man följer.

Om du blev intresserad är det bara att rusa iväg till butiken. I Finland säljs Carcassonne i spelbutiker och i de flesta större varuhus. Priset rör sig kring 25 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.