måndag 26 november 2007

Spelrapport: Chez Goth

Tre obeprövade spel har vi spelat här under veckoslutet, annars har det varit lite klent med spelandet. Lite Sticheln och urlöjliga, men roliga, Looping Louie. Såhär vid närmande juletider så är det alltid lite svårare att hitta plats för spelande när det är så mycket annat som står planerat i almanackan. Dock så ser det ut som att Shear Panic och BattleLore (åtminstone) skulle få sig varsin omgång på lördagen, hoppeligen också fler spel. Nu skriver jag om Chez Goth, men snart kommer det även om La Città och Wizard.

Chez Goth (BoardGameGeek)
Chez Goth är en självständig fortsättningsdel på Steve Jackson Games 'Chez Geek'. Detta betyder att det grundar sig på det tidigare spelets regler och system, men har ett nytt tema och kan spelas som ett spel i sig, eller sedan kombineras med de flesta av Chez-spelen. Temat i spelet torde inte vara ett mysterium när det gäller detta spel och det var även därför flickvännen Linda hade räddat det från Fantasiapelits hyllor i Åbo.
Spelet är designat av Steve Jackson och publicerat av hans förlag Steve Jackson Games. Det är ett kortspel som kan spelas med 2-5 spelare och tar ungefär en halvtimme att dra sig genom. Vi spelade två omgångar.

Det var en regnig eftermiddag i Sibbo som jag, Linda och hennes lillasyster Emma satt oss ner och provade detta mystiska kortspel. Det tog inte länge för oss att sätta upp spelet och gå genom reglerna och snabbt började korten kastas från höger och vänster.
Idén i spelet är att alla spelare är rumskamrater och tävlar om vem som får mest slackpoints, alltså vem som slöar mest under sina dagar. Alla har ett jobb vilket betyder variende mängd inkomst och fritid. Så är det alltså meningen att shoppa coola goth-relaterade grejs, göra alla möjliga goth-relaterade aktiviteter (som att ha intimt umgänge på goth-relaterade ställen) och helst ha så coola gother som möjligt på besök i sitt rum. Allt detta samtidigt som man försöker förhindra de andra från att göra det samma lika produktivt.

I det första spelet så var det Linda som började starkast med att bjuda in coola gäster till sitt rum medan Emma för det mesta spenderade sina dagar med att shoppa ankhs och latexkläder. Själv trodde jag att jag låg långt efter, men snabbt märkte jag att mina poäng närmade sig vinstmarginalen, efter att jag haft lite skoj med någon (hoppeligen feminin) goth både i cafét där Emma jobbade och på gravgården. Plötsligt hade jag nått mitt mål med 21 slackpoints.

Emma vädjade så snällt om att spela en till omgång, så det var så det blev.
Denna gång var det jag som satte igång att bjuda in folk och lyckades t.o.m. schasa bort ovälkomna gäster till de andras rum... vem vill nu ha en morgonpigg person i sitt rum när man tycker om att vaka natten genom?
Emma gick dock bärserkagång i butikerna och handlade det mesta som gick att handla - helst skulle det ha med tobak och sprit att göra. Med Linda försökte vi hindra henne; slänga ovälkomna gäster, förstöra hennes sömn etc. Men inget hjälpte. Emma var denna gång den coolaste gothen.


Åsikten efter två spelomgångar då? Jag har svårt för att kalla detta ett spel och om vi skall kalla det ett spel så är det inte hemskt mycket värt. Sällan skådar man spel som har så mycket korttur och tärningstur som detta spel och jag antar att det inte är hemskt mycket annorlunda i de andra spelen i serien. Men...
Spelet är skoj och klarar sig bättre än medeltalet när det gäller livslängd på humorn. De flesta sådana här spelen är roliga den första gången man spelar dem, men den delen försvinner snabbt. Här så förutspår jag en tio-tjugo omgångars livslängd ifall man är intresserad av temat. Är inte gother nåt som du kan skämta om eller nåt som du inte alls känner till nåt om så lönar det sig att hoppa över detta spel.
Chez Goth är mer ett socialt hjälpmedel än ett spel - nåt man använder för att fördriva tiden med då man har lite vänner runt bordet. Inte mitt första val att dra ut från hyllan, men inte tackar jag nej.

Man kan köpa Chez Goth bl.a. från Lautapelit.fi för 16,90€ (priset 26.11.2007 15:50)

Bilden är tagen med lov från Lautapelit.fi:s hemsida. Jag tackar företaget för dess assistans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.