onsdag 15 oktober 2008

Att shoppa brädspel

Vi har det tydligen ganska bra här i Finland då det gäller brädspelsbutiker och brädspelssortimentet i de större varuhusen. Efter att ha diskutterat med några från det västra grannlandet har detta blivit rätt så klart. Detta var också nåt som överraskade mig stort när jag, tillsammans med broder Mosse, besökte Stockholm för nåt år sedan - då hittade vi nämligen bara en butik i staden som sålde brädspel och dess sortiment var, dock inte dåligt, sämre än i de två större brädspelsbutikerna i Finland. Själv använder jag mig mest av de två större finländska butikerna, några varuhuskedjor samt ett par butiker i Tyskland, då jag inhandlar mer till vår spelhylla, och efter all denna erfarenhet så tänkte jag skriva lite om de butiker som jag användt.


Lautapelit.fi (Finland)
Lautapelit var (och är till stor grad ännu idag) brädspelarens lovade land i Finland - vårat Mekka. Där flöder spelen som honung längs korridorerna och ett heligt ljus lyser in genom fönstret. Då när jag började med denna hobby så fanns butiken lite avsides, nog inne i Helsingfors centrum, men i ett litet kioskliknande utrymme mitt emot en biograf. Jag minns faktiskt butiken sen den tid jag inte var högre än en skummsläckare då jag såg den när man gick till biografen för att se på de gamla storfilmerna som Independence Day osv., men då trodde jag det var en vanlig kiosk eftersom skyltfönstret mest fylldes av läsk och godis.
Nu finns butiken ännu mer centralt, vid Kampens shoppingcentrum, och i ett mycket större utrymme. För oss som dock var stamkunder redan då när de kämpade med hyllutrymme i sin lilla kioskbutik vid Bristol så tänker man nostalgiskt på den tid då man fick tränga sig vid hyllorna då det fanns tre människor i butiken, eller mer.

Nåh, nog med utrymmena och nostalgin. Lautapelits butik har en bra och kundvänlig personal som alla kan en hel del om brädspel ... och det behövs. De har gjort mycket för att hålla brädspelsboomen i liv och för att hämta dessa designerbrädspel till "det vanliga folket". Detta har de inte bara gjort genom att flytta till ett mer synligt ställe, byggt upp butiken på ett kundvänligt sätt och via reklam, utan även genom att publicera en hel del moderna klassiker på de nordiska språken - för hela norden. Träffar man en vanlig dödlig här i Finland så har den personen högst antagligen hört om och/eller spelat bl.a. Menolippu (internationellt bättre kännt som Ticket to Ride), men denna person har inte hört om Days of Wonder eller den internationella titeln, utan för dem är det en produkt av det finländska företaget Lautapelit. Det var inte länge sedan jag diskutterade med en sådan här vanlig dödlig som var säker på att det nypublicerade Carcassonne Uusi Maailma (New World: A Carcassonne Game) var en finlänsk produkt.

Lautapelit har ett väldigt brett sortiment av spel och rätt så förmånliga priser. Handlar man tillräckligt så kanske man t.o.m. har turen att bli stamkund och få -10% på alla inköp från dem. Dessutom behöver man inte betala postavgiften ifall man handlar för över 50€ och efter 100€ så börjar de dra 10% bort från priset som mängdrabatt. Deras hemsida har nu också fått en översättning till engelska, så man kan nu bra beställa utomlands ifrån utan att behöva kämpa med finskan.
För vem som helst som inhandlar brädspel så rekommenderar jag butiken väldigt varmt - de har ännu aldrig gjort mig missnöjd och då är över tre fjärdedelar av våra spel från deras hyllor.


Fantasiapelit (Finland)
Fantasiapelit är en lite äldre butikskedja i Finland som egentligen från början satsade (och gör det huvudsakligen ännu) på miniatyrer (Warhammer etc.) och fantasy, men som alltid haft ett litet utbud av brädspel. Detta utbud av brädspel utökades dock explosionsartat då brädspelsboomen slog Finland i.o.m. Ticket to Ride, Carcassonne och Alhambra. Idag börjar deras sortiment närma sig Lautapelit:s. De har butiker i åtta städer i Finland, men vad jag förstått så är deras brädspelssortiment ganska skrattretande i alla andra butiker förrutom den i Helsingfors. Deras butik i Åbo har jag besökt och där fanns nog väldigt, väldigt lite. Man kan dock beställa allt som de har i sortimentet via deras hemsida.

Fantasiapelit är, för det mesta, aningen dyrare än Lautapelit men drar igen på att ta in spel från en hel del mindre förlag som Lautapelit inte har kontrakt med, så som t.ex. Cheapass Games och Atlas Games. Dessutom rekommenderar jag att de som är intresserade av krigspel tar sig till Fantasiapelit först, för deras utbud på den varan är faktiskt väldigt mycket bättre än LP:s. Deras personal är huvudsakligen experter på miniatyrer, CCG och fantasyavdelningen så deras möjlighet att hjälpa och rådgiva i butiken är ganska begränsat. Själv har jag stått brevid när de gett riktigt vidriga spelråd åt människor som kommit för att julhandla åt sina små barn. Men med ett så brett sortiment av allt som finns i den butiken så är det väl förlåtligt. Deras kundservice via e-post har dock varit exceptionellt bra och jag har varit väldigt nöjd med deras service, speciellt efter att de började sattsa på brädspelen lite mer.

Deras priser är, som sagt, ibland lite högre än Lautapelits och deras post- och paketeringsavgift är aningen högre, dessutom har de inte ett lika attraktivt rabattsystem som konkurrenten, men det som faktiskt lyfter upp Fantasiapelit är att de har produkter från lite mindre förlag.


PlayMe (Tyskland)
Detta var den första tyska butiken som jag beställde från, mest för det att de har det förmåligaste postavgifterna. Detta är nåt som kanske är bra att nämna när det gäller att beställa spel från Tyskland är att de tyska postavgifterna är fenomenalt dyra - de kan gå upp över 20€ för ett paket.
Den första frågan att ställa sig själv är väl att varför man skall beställa från Tyskland, speciellt när postavgifterna är så höga? Jo, det finns en hel del spel som du inte får tag på någonstans närmare än Tyskland och dessutom finns det en väldigt stor del spel vars grundpris redan är en bråkdel av grundpriset här i Finland ... och sen kan de ju ännu vara på erbjudande. Som ett exempel kan vi ta Alhambra-expansionerna som här i Finland kostar 25€ styck. Vi köpte dem dock från Tyskland och fick dem för 8€ styck. Man måste bara se till att man köpet tillräckligt så att postavgiften blir försvarlig.

Men tillbaka till självaste butiken; PlayMe har ett väldigt stort utbud med spel och deras sektion av erbjudanden brukar innehålla väldigt mycket spel. De har dessutom en hel del engelska titlar som annanstans kan vara slutsålda eller annars bara svåra att få tag på. Det som, utöver postavgifterna, lyfte fram PlayMe över Milan-Spiele var att deras hemsida finns både på tyska och engelska. Dock är deras hemsida inte riktigt "perfekt" och jag rekommenderar att man söker genom spelen på tyska för av nån orsak så hittar den inte alla spel, trots att de finns, då man söker på den engelska sidan.
En tid tillbaka bytte jag dock till från PlayMe till Milan-Spiele efterssom PlayMe:s kundservice visade sig vara ganska rutten. Det tog flera veckor för dem att svara på e-post och vid ett tillfälle så glömde de dessutom att skicka iväg några spel. Detta korrigeras dock senare.
Nåt år senare fick jag dock ett meddelande av deras VD där han bad om ursäkt för alla problem jag haft med deras kundservice och meddelade att en stor del av deras personal blivit utbytt och deras kundservice och hela butiken fått en face-lift. Förra veckan bestämde vi oss då för att pröva den gamla bekanting på nytt och nu har deras kundservice varit fenomenal. Allt har gått snabbt och smärtfritt, man får t.o.m. en DPD tracking-kod för sitt paket så att man kan följa med var på världen den yrar.

Så alltså, efter lite strul med deras kundservice förr, så har de själv nu tagit sig i kragen och det verkar fungera riktigt bra. Nu kan jag t.o.m. rekommendera butiken.
Det som jag vill varna om är att det lönar sig att kolla på vilket språk reglerna är på de spel man köper. Många av dem är, naturligt, på tyska, vilket inte är ett problemt IFALL det finns regelöversättningar på BoardGameGeek. Så det lönar sig att surfa omkring lite och kolla 1) ifall reglerna finns på engelska i spelet, och om inte så 2) finns det en regelöversättning på BGG ... allt detta förutsagt att man inte kan tyska - isf. är det väl inget man behöver ta i beaktande.
Notera också att det finns spel där det kan finnas rejält med text på bl.a. korten och är spelet då på tyska och man inte förstår språket, så kan det uppstå vissa komplikationer.


Milan-Spiele (Tyskland)
I.o.m. PlayMe:s tidigare urusla kundservice så bytte i vi tillfälligt till Milan-Spiele och nu använder vi väl båda ganska parallellt. Milan-Spiele har, lika som PM, ett väldigt stort och brett utbud på spel till ett förmånligt pris. Milan-Spiele har dessutom, utöver erbjudandena, en hel del spel second-hand, dvs. spel som människor köpt och lämnat tillbaka. Prismässigt så är Milan-Spiele och PlayMe ganska lika, förrutom på en punkt och det är dessa omtalade postavgifter. Milan-Spieles postavgifter är nämligen en hel del högre än PlayMe:s. Men igen; köper man tillräckligt med billiga spel så väl dessa även försvarliga.

Milan-Spiele:s hemsida finns tyvärr endast på tyska, men ifall man får större problem så kan man ju använda en Babelfish. Deras kundservice däremot kan engelska och e-post korrespondensen har alltid fungerat problemtfritt.

Utöver detta finns det inte så stora skillnader på dessa två tyska butiker. Det är bara att surffa genom deras utbud och se om man hittar det man vill ha...

1 kommentar:

  1. Tyvärr har du ju helt rätt... Jag försöker hitta ett sjyst Backgammon-spel i Sthlm men har hittills inte hittat något annat ställe är BR leksaker (!) som säljer det... Vad hette butiken du hittade i Sthlm?
    Maila mig gärna på jennifer.mellin@gmail.com

    Tack!

    SvaraRadera

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.