onsdag 15 oktober 2008

I väntan på morgondagen

Lite uppdaterande av spel som är på beställning och sånt som jag ser fram emot nu när Spiel 08-mässan snart slår igång i Essen, Tyskland.

Som jag skrev i förra inlägget så har vi satt in en beställning från PlayMe i Tyskland för nån vecka sedan och väntar ivrigt på att få hem de nya spelen, speciellt som det blir Eftersvett Oktoberfest '08 nu på veckoslutet. Detta paket innehåller, förrutom en Fightball-packe åt en klubbmedlem och en re-print på Gloom åt en gammal vän som tappat sitt förra exemplar, en Fightball-packe åt oss samt spelen Jungle Jam och Confusion.

Varför så mycket Fightball..? Visst, vi äger redan två kopior av spelet men spelet är uppbyggd så att det finns sex lag i Fightball, alla olika på sina vis, och de säljs i paket med två lag var. Vi har fyra av lagen, men de två sista har varit slut i de inhemska butikerna en längre tid och spelet är out-of-print (dvs. det trycks inte mera av spelet). Därför beställde vi nu paketet med lagen Aztecs och The Dark. Snart är alltså alla sex lag i våra händer, vilket kan vara bra att ha ifall planerna på EFL (Eftersvett Fightball League) går i uppfyllelse.

Jungle Jam är ett av de spelen som jag faktiskt borde hata (likaså Fightball faktiskt - hur kan det bli såhär?). Vi köpte originalversionen, Jungle Speed, åt en vän till födelsedagspresant förra året och spelade de med ett gäng samtidigt. Då märkte vi hur galet roligt det var och visste att vi också skulle behöva en kopia av det. Ödet är dock så som ödet brukar och det verkar som om vi köpte den sista kopian av spelet som fanns i Finland till min vän ... och även detta spel är out-of-print.
Jungle Jam är så till vida kontroverisellt att det är en obehörig kopia av Jungle Speed och har fått mycket kritik för att spelet är precis samma som originalet, men det är publicerat utan lov. Tyvärr så hade vi inte så mycket att välja på, utan tvingades ta Jungle Jam. Och för att vara helt ärlig, så ser det aningen bättre ut än sin förfader.

Så vad är Jungle Jam/Jungle Speed? Det är ett stresspel - ett mycket aggresivt och fysiskt stresspel. Komponenterna består av en kortlek och en totempåle i trä som är ca. 15 cm hög. På korten finns symboler och det finns en del likadana av varje. Problemet (och en av grundidéerna i spelet) är att de flesta symbolerna även liknar varann på olika sätt. Kortleken delas ut jämnt åt alla spelare och dessa hålls som en gömd talong på bordet framför en. Totempålen läggs mitt på bordet så att alla räcks till den. Varje rond går till på samma sätt; samtidigt så lyfter alla spelare upp det översta kortet i sin talong och lägger ner det synligt för alla. Ifall två eller flera spelare har lyft ett kort med samma symbol så skall samtliga spelare försöka vara den första att ta pålen åt sig. Den spelare som hinner först överräcker sina synliga kort åt den/de spelare som hade samma symbol, men inte hann ta totempålen.
Såklart finns det en hel del fällor att falla i. Efterssom symbolerna på korten kan likna varandra så finns alltid risken att någon tar totempålen trots att det inte finns orsak till det och då måste denne betala en straffbot.
Den första spelaren utan kort vinner spelet.

Spelet är otroligt simpelt och väldigt stressande, men ack så roligt. Jag tror att det är få spel som jag har haft så roligt med som den kvällen då vi spelade Jungle Speed om och om och om igen, tills alla spelares händer var så sjuka att vi inte kunde fortsätta. Ja, inte trodde ni väl att man klarar sig utan vissa krockar när flera spelare blixtsnabbt hoppar upp på bordet för att vara först att kunna ta totempålen?

Nu börjar jag lära mig; det finns en hel del spel som jag borde hata, men faktiskt älskar. Därför tog vi Confusion (Holger Martin/Ravensburger) på samma gång när vi nu en gång beställde från Tyskland. Confusion är i samma stil som Jungle Jam, men på ett helt annat sätt. I detta spel finns tre tärningar; en färgtärning, en ordtärning och en handlingstärning. Beroende på vad dessa tre tärningar visar efter att de kastats så skall spelarna vara de första att göra det som tärningarna bestämmer.
Utan att gå in destu mer på hur spelet fungerar, speciellt som jag ännu inte spelat det, så kan jag säga att t.ex. om färgtärningen är blå (det finns tre färger i spelet: blå, röd och gul) och ordtärningen säger gul, så skall man så snabbt som möjligt kasta ut ett gult kort för att visa att man färgen är fel på färgtärningen. Problemet är att det finns bakgrundsfärg på ordtärningen och den färgen är inte samma som ordet på tärningen - allt bara för att jävlas med spelarna.

Detta alltså påväg från Tyskland. Dessutom har vi två beställningar hos Fantasiapelit.
Någon vecka sedan köpte Linda spelet Dungeoneer: Realm of the Ice Witch när vi var i Fantasiapelit i Helsingfors. När vi väl kommit hem så märkte hon att det var fel kort i packen. Jag e-postade Fantasiapelits kundservice som gick genom alla kopior av spelet som de hade och märkte att de alla hade samma fel - så nu väntar vi på att de skall få korrigerade packor från Atlas Games i USA.

Den andra beställningen är Avalon Hills otroliga RoboRally - ett av mina favoritspel genom tiderna. Broder Mosse har en kopia, men både jag och Linda tycker om det så mycket att vi bestämde oss för att skaffa det själv, speciellt som spelet är out-of-print. Problemet var dock att Fantasiapelit inte hade en enda kopia kvar i sitt lager och de var inte säkra på när de får nästa försändelse från Avalon Hill på andra sidan Atlanten. Så nu väntar jag, och väntar jag, och väntar jag på att få en egen kopia av RoboRally.

Vad annat väntar vi på? Jo. De flesta förlagen publicerar väldigt mycket spel till Spiel-mässan i Essen, Tyskland, som är världen största brädspelsmässa och en hel del av det som kommer (slutet av Oktober) finns på antingen min eller Lindas önskelista. Här är några smakprov av det jag dräglar efter:

Tide of Iron: Normandy
Den andra stora expansionen till min favoritkrigspel (första var Days of the Fox) som skall täcka den allierade invasionen av Normandie 1944. Kanske inte vad jag önskat av den andra expansionen - östfronten eller invasionen av Japan skulle kanske varit mera i min smak, men om jag är helt ärlig så måste det nog vara nåt jädrans dåligt som ges ut till ToI-serien för att inte jag skall nappa på det.

Powerboats
Holländaren Corné van Moorsel och hans en-mans-förlag Cwali har publicerat många av mina favoritspel. Han har en online-sajt, Mastermoves, där man får spela hans prototyper och några av hans redan publicerade spel, så som StreetSoccer. Powerboats var ett spel som jag fastnade för genast och har drömt om när det skall publiceras på riktigt. Nu är det snart påväg...

MotoGradPrix
Motorcyckelracing på ett modulärt bräde... och otroligt snyggt. Racing- och sportspel är nåt som fascinerar mig, speciellt då de lyckas fånga känslan av racing, så där som Formula Dé. Jag bara hoppas att spelbarheten når upp till standarden av utseendet på detta spel.

Battles of Napoleon: the Eagle and the Lion
Ett lättare krigspel med otroligt vackra miniatyrer och från min favorit historiska era när det gäller krigsföring. Kortdrivet, så där som Commands & Colors-serien och så har det ryktats om expansioner med kartor och mer trupper för att till slut kunna spela simulerade krigsscenarion av alla Napoleons strider. Verkar vara precis det jag väntat på.

Formula D
Ny version av ett av våra favoritspel Formula Dé... hur kan vi inte hoppa på detta tåg ... eller racerbil? Nytt är en nytt sätt att spela spelet: bilracing genom städer. Dessutom har de skippat blocken som man skriver upp sin bilars välmående på och istället gjort det som de borde gjort från början: bräden med knappar.

Snow Tails
Det blir mycket racing på olika plan. Fragor Games har dessutom en bra resumé efter Shear Panic. Här så är det racing med släden, dragna av hundar. Vad jag förståt så handlar det mera om att kontrollera sleden i kurvorna, för hundarna har bara en fartinställning: full fart fram.

+ en del nya expansioner till Memoir '44...

Plånboken gråter.

1 kommentar:

  1. Fick just meddelande av min kära sambo att det kommit hem brev från Matkahuolto som har ett paket väntade av DPD (företaget som PlayMe använder för att skicka ut paket), så efter jobbet skall jag fara och söka det. Om inte de brottar ner mig, trots att jag har två olika referenskoder och ID, så har vi alltså Fightball, Confusion och Jungle Jam i samlingen ikväll.

    Och så e-postade jag med Fantasiapelit lite (deras kundservice måste vara lycklig med mig) och fick veta att Avalon Hill trycker upp lite mera RoboRally i november och då får jag hoppeligen ett fräscht exemplar, kanske t.o.m. tryckmaskinsvarm, hem till oss.

    Problemet är ju förstås att jag måste vänta med det till november vilket betyder att det är minst en månad före spelet är i Sjundeå (från U.S.A.). Att veta att jag måste vänta minst en månad gör mig inte precis lycklig - mera otålig.

    SvaraRadera

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.