torsdag 16 oktober 2008

Turneringar och ligor till spel

Ett spel kan vara bra i sig och ha ett riktigt bra återspelningsvärde, men finns det nåt sätt att få mer kött på benen? Sen finns det också de spel som kan vara helt roliga att spela, men som inte har lång livstid. Hur kan man lätt få ett sådant spel att få längre livstid..?

Det finns i alla fall ett sätt som man kan få många spel mer intressenta, mer innehållsrika och helt enkelt mer spännande; turneringar och ligor. Det är klart att detta inte går att anpassa till alla spel och att det inte alltid är det bästa för alla spel, men i många fall så gör det att spelarna är mer intresserade av spelet och att det finns nåt mer att bita i än bara spelet. Spelarna har även nåt mer att sträva till än bara att vinna spelet och de som ligger långt efter får en större kick att försöka klara sig så bra som möjligt.

Sport- och racingspel är såklart det som naturligt lättast kan anpassas till detta system, men även en hel del kortspel av den mer traditionella typen. Här är några turnerings- och ligaidéer som vi redan påbörjat eller som är i planeringsskede:

JADE Formula Dé Championship (Formula Dé)
Detta var det första spelet som vi satte igång ett liga-system åt. Formula Dé är ett riktigt bra spel i sig självt, men vill man spela det mera (så som vi) så är ett liga-system nästan oundvikligt. Det löser nämligen en hel del problem som spelet har. För att ta några exempel:

1) De chaufförer som känner att de inte har nån chans att vinna mera känner vanligtvis att det är ganska poänglöst att hänga med, men i och med att man ger poäng för hur månte man är i mål så kan det även bli ordentliga strider om t.o.m. de sista positionerna.

2) Ett race kan ta 1-2 timmar, men ändå lämnas många med en känsla att man vill spela om det. Det andra racet känns dock lite bedövat då man gör allt om igen, medan den känslan försvinner ifall man räknar poäng etc.

När jag och min goda vän Daniel utvecklade JADE Formula Dé Championship så byggde vi upp ett system där varje spelare har ett stall med flera chaufförer, eftersom detta spel oftast spelas med två-tre spelare per race och då vill man har mer än bara 2-3 bilar som deltar. Ett stall får, på en gång, ha maximalt fem chaufförer (detta drogs ner från sex efter den första säsongen) och snabbt utvecklades ett system där stallen kan byta chaufförer med varann och det finns t.o.m. en lista över chaufförer som inte hör till nåt stall alls, men som är på fria marknaden. Chaufförerna är påhittade av spelarna och egentligen bara ett namn som sedan med tiden och körda tävlingar får poäng och annan statistik.
Vårt poängsystem baserade sig på att den chaufför som vinner får 10 poäng, andra får 6 poäng, tredje får 4 poäng, fjärde får 3 poäng, femte får 2 poäng, sjätte får 1 poäng och alla därefter blir utan. Poängen som chaufförerna tar åt sig ges också till stallet.

Eftersom det är, så gott som, omöjligt att se till att alla chaufförer får köra lika många tävlingar (speciellt i vår spelgrupp) så tvingades vi komma på ett ranking-system som skulle avgöra säsongens vinnare. Ranking-systemet är väldigt simpelt, men hittills har det fungerat ypperligt.
För att en chaufför skall få en ranking så måste han/hon (ja, vi står för jämnstäldhet) ha startat i minst fem tävlingar. Efter detta delas chaufförens totala poäng med antalet tävlingar denna har startat i. För att sedan hindra ett stall att vara med i massor tävlingar bara för att se till att en chaufför skulle få bra ranking, så satte vi ett övre tak - en chaufför får inte delta i mer än 20 tävlingar under en säsong.

Det finns en hel del andra småregler för att balansera tävlingen och för att få en bra och rolig stämning, men jag skall inte börja rada upp allt här. Detta är i alla fall grundreglerna.
JADE Formula Dé Championship 07-08 avslutades sista augusti och prisutdelningen skall ske ännu under denna månad. Den nya säsongen har i princip redan påbörjats men inga tävlingar har körts ännu. För tillfället delas följande pris ut i slutet av varje säsong:
- Säsongens vinnare: Rankingchauffören med säsongens bästa ranking.
- Stallvinnare: Det stall som i medeltal fått mest poäng under säsongen.
- Poängvinnare: Vi delar nog även ut ett pris åt den chaufför som tagit hem mest poäng under säsongen.
- Klåperipriset: Detta skampris delas ut åt den chaufför som avbrutit mest tävlingar under säsongen. Ifall det är jämnt så ges det åt den chaufför av dem som har sämsta rankingen.

Eftersvett Fightball League (Fightball)
EFL har inte slagit igång ännu, men förutsättningarna finns. En halvfärdig föreningsregelbok finns redan som bestämmer hur ligan skall se ut och hur den går till i praktiken. Fightball är definitivt, lika som Formula Dé, ett spel som lämpar sig till ett liga-system och som får nåt mer ut av ett sådant arrangemang. Det som t.ex. inte är bestämt ännu är om man här skall försöka få alla att spela mot alla under säsongens lopp, eller om man tar i bruk någotslags ranking system här också. Målskillnad och annan statistik kommer givetvis till, eftersom det är passande till ett sportspel.

Samma som i Formula Dé så tror jag starkt på att själva spelandet av Fightball kommer att bli ännu mer spännande och roligare att spela i.o.m. att resultaten skrivs upp och det förs statistik och tabeller över hur matcherna hänger ihop. Och här är det väl bara att ordna guld till brons priser för varje säsong.

Andra spel där vi tillämpar eller skall börja tillämpa olika turnerings- eller ligasystem är: Wizard, Corsari, RoboRally (i planeringsskede) och Runebound (lite annorlunda med priser åt hjältar som dräper vissa huvudmonster).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.