onsdag 26 mars 2008

Krigspel, att samla serier & vill ha

När man har en hobby som man faktiskt brinner för så råkar man ut för en symptom som är rätt så frustrerande och dålig för ekonomin; kliande fingrar. Just när jag kommit över (efter dryga tre år) behovet av att samla på allt som har med brädspel att göra, oftast utan större förtanke, så börjar en annan sorts kliande i fingrarna.

Jag har (med sambon Linda) en rejäl och rätt så vid samling av olika brädspel, mest av sorterna eurospel och kortspel, men en av mina intressen är inte så värst framträdande; historia och krigshistoria. Till min sambos "förtjusning" har detta nu börjat bli min prioritering samtidigt som jag drastiskt saktar ner takten på inköpen. Som tidigare nämnt så har jag spel som Tide of Iron (WWII), Memoir '44 (WWII), Waterloo (Napoleonics), BattleLore (100-åriga kriget/fantasy) och Commands & Colors: Ancients (ancient) (det inom parentes är eran för krigspelet), men det är rätt så lite och väldigt snävt, speciellt som tre av dem hör till samma spelserie. Problemet är att jag egentligen är mest intresserad av forntida krigshistoria; Puniska krigen, Alexander den Store, egyptierna etc. men dessa finns det rätt så lite av (i relation till annat) när man börjar söka genom utbudet av krigspel. Dessutom som jag inte vill ha allt för komplicerade spel och de skall helst inte ta mer än fyra-fem timmar att spela.

Det första som jag bestämde mig för och som nu faktiskt kliar i fingrarna är Command & Colors: Ancients och dess tre expansioner. Igår köpte jag några plastlådor hem för att organsiera de ca. 300 träklossar som finns i grundspelet, nu sitter jag och vänter på lottovinsten för att köpa expansionerna; Greece & the Eastern Kingdoms, Rome & the Barbarians och the Roman Civil War. Mest tack vare The History Channel så har jag blivit väldigt intresserad över barbarernas härjanden under Romarrikets sena höstar och det hjälper ju inte fingerkliandet över, speciellt, den andra expansionen. Första problemet är förstås att de två sista expansionerna inte ännu kommit till Finland och det är inte ens säkert att de är påväg. Andra problemet är sedan att de kostar 50€ styck. Första expansionen måste jag väl ändå lägga till samlingen så småningom. Sedan lära Linda spela det...

Sen när jag bestämt mig för att försöka införskaffa hela C&C: Ancients-serien så började söka efter nåt annat inom krigspel/konfliktsimulation som skulle kunna intressera. Första "problemet" är det att broder Mosse redan har en fin samling av det mesta och bästa som är ganska vidsträckt och det känns väldigt onödigt att köpa samma spel. Det är ju inte egentligen ett hemskt stort problem, efterssom man alltid kan åka till honom och spela.

Efter att ha sökt omkring i en ca. en vecka på Boardgamegeek och andra forum samt förlags hemsidor så verkar det som jag hittat mina första offer. Tyvärr hittade jag inga krigspel från forntida-eran som intresserade, men Worthington Games Blood of Noble Men och For Honor and Glory fastnade båda i bakhuvudet. Båda är ju ändå lite längre bak i tiden efterssom de utgår från händelser från 1700- och 1800-talet.

Mitt stora "fynd" var dock ett spel om andra världskriget. Trots att jag redan har Memoir '44 och Tide of Iron så är det ett krig som var så händelsefullt att man kan gå genom mycket och ändå känns det "fräscht". Dessutom tycker jag om att samla på serier och Tide of Iron är ett spel vars expansions (enligt förlaget Fantasy Flight Games) kommer att ges ut med ca. ett års mellanrum, vilket är helt för lång tid för en person med så kliande fingrar som jag. Spelserien som jag hittade hör också till ett förlag som jag normalt har lite dålig bild av - råddiga regelböcker, inte värst bra spel m.m. men jag kanske skall ge dem en till chans; Avalance Press Ltd.
Serien är Panzer Grenadier.

Nu är problemet det att det finns två installationer av den serien som jag mest vill ha; Semper Fi! Guadalcanal (kriget mellan Japan och U.S.A.) och Arctic Front (Finska krigen 1939-1944). Det som gör detta till ett problem är att spelserien fungerar som så att det finns en handfull grundspel och sedan en hel del mindre expansions som är kopplade till nån av grundspelen. Semper Fi! Guadalcanal är ett av grundspelen och intresserar mig för att jag har väldigt lite kunskap om den delen av andra världskriget och djungelstridsföring verkar intressant. Varför Arctic Front intresserar kanske jag inte behöver förklara, men AF är en expansion och behöver Battle of the Bulge-grundspelsdelen för att kunna spelas, vilken jag inte är farligt intresserad av. De mest populära grundspelen i serien intresserar också en del; Eastern Front och Airborne.

I vilket fall som helst så verkar det som om min krigspelslinje har gått in på tre linjer; Tide of Iron, C&C: Ancients och Panzer Grenadier. Så nu har i.a.f. en tredjedel av den linjen gått in på hex-and-counter-linjen. Varsågod Mosse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.