design: Franz-Benno Delonge
förlag: Rio Grande Games, Hans im Glück
spelare: 2
tid: 30 min.
prisklass: 10-20 €

En kort sammanfattning

Fjords är ett två spelares spel av Franz-Benno Delonge som är utgivet av Rio Grande Games (engelska) och Hans im Glück (tyska). Spelet jämförs ofta med Carcassonne och även om dessa två spel har vissa liknande mekaniker så är det frågan om två rätt så olika spel. I Fjords skall spelarna upptäcka ett norskt landskap och samtidigt bygga, upp till fyra, hus (farmer). Efter att hela landskapet är upptäckt så börjar jordbrukarna i från sina farmer att ta över mark för att få så stora jordbruk som möjligt. Detta betyder alltså att spelet spelas i två skilda faser, vilka dessutom görs om tre gånger (ronder) och den spelare med mest totala poäng vinner spelet.

Komponenterna
Spelet kommer i en liten låda (samma storlek som bl.a. Fist of Dragonstones) och innehåller 40 hexagonformade paffbrickor, åtta (fyra per spelare) farmhus av trä och 40 runda träknappar (20 per spelare) som kommer att användas för att ta över områden till jordbrukena.
Fjords är vackert illustrerat – ingenting överdrivet, men vackert på ett väldigt praktiskt sätt. Det finns tre sorters landskap som kan vara illustrerade på brickorna (antingen bara en, eller sedan två eller alla tre); berg, gräsmark och vatten. På gräsfälten kan det finnas små illustrerade hus, buskar och dylikt, men dessa är bara för syns skull, de har inget med det egentliga spelet att göra. Husen (farmerna) är alltså i trä och är riktigt fina; igen inget överdrivet, men tillräckligt för att det skall se fint ut när spelet är uppbyggt. De runda träknapparna är endast praktisksa och själv ser jag inget behov för att göra dem mer tematiska.
Allt som allt så är spelet mycket vackert på sitt enkla vis – inget överdrivet speciellt men fungerande och estetiskt. Materialet är också av god kvalitet.

Regelboken är kort och bra skriven, man förstår spelet idé och gång genast. Det finns dock två små problem med illustrationerna som man kan fastna på; på första sidan finns en bild hur de tre börjanbitarna skall läggas ut, men den har blivit spegelvänd, så det går inte att bygga upp början identiskt med bilden i regelboken. Dock kan de tre börjanbitarna endast läggas ut på ett visst sätt, så detta problem kommer man snabbt över. Sedan finns det en ”exempel”-illustration på hur man får lägga ut dessa runda träknappar när man tar över land i andra fasen av spelet; denna visar på att man inte skulle få lägga ut en bit på ett visst ställe, då det inte finns någon logisk förklaring till det, speciellt som samma illustration visar ett likandant tillfälle på ett annat ställe där man får lägga ut den. Vi tog detta som ett ”tyrckfel” och spelar så som reglerna berättat i texten.

Spelet
Tre förutbestämda landsskapsbrickor fungerar som en början, dessa har annorlunda baksida så de är lätta att hitta och placera ut. De läggs alltid i samma formation på bordet och som sagt tidigare så är regelbokens illustration spegelvänd. Resten av brickorna läggs upp och ner i några högar vid sidan om så att bägge spelare kan nå dem. Båda spelarna tar sina fyra hus framför sig och lägger sina tjugo runda träknapper åt sidan (dessa används först senare i spelet).
På sin tur tar en spelare upp en bricka, lägger ner den på ett ställe där den får läggas ner och bestämmer sedan ifall han/hon vill lägga ett hus på denna bit. Illustrationerna på brickan måste passa sidorna på de brickorna den vidrör (bekant från bl.a. Carcassonne), dessutom måste brickan vara fast i minst två sidor av det landskap som redan byggts upp. Detta är något som i början var lite svårt att vänja sig vid, efterssom det tar bort en del möjligheter. Det är ganska ofta som man försöker lägga ner en bricka så att den är fast vid endast en sida och då får den andra spelarna utropa sina protester högt och klart. Dessutom så får man aldrig lägga ut en bit så att vattnet splittrar landskapet till två olika gräsmarken, även om dessa två senare skulle sammanslås. Passar inte brickan (detta händer i allmänhet minst ett par gånger under varje rond, så lägger man den åt sidan med illustrationen uppåt och plockar upp en ny bricka. Varje tur så skall spelaren lägga ner en bricka. När en spelare tar upp en ny bricka åt sig så får han/hon välja ifall den tas från den upp och ner vända brickorna eller en av de som tidigare inte passat, utan ligger synligt för alla. Efter att en bricka har blivit nerlagd så får spelaren alltså välja ifall denne vill lägga ett hus på den just nerlagda biten. Hus får endast placeras på gräsmark.

En liten anmärkning: det lönar sig att vara skarp under den andra spelarens tur; det är inte emot reglerna att påstå att man inte hittar en laglig och ledig plats för en bricka – det är den andra spelaren som måste protestera och visa var brickan kan läggas ut. Detta betyder att man kan använda det som en taktik att påstå att en bit inte passar då den t.ex. endast skulle passa på ett ställe som är högst opassande för en själv.

När den sista upp och ner-vända brickan har lagts ner så slutar första fasen av ronden. Observera att det kan bli oanvända brickor vid sidan av bordet, efterssom de brickor som lagts åt sidan för att de inte passat, och sedan inte ”återanvändts”, inte läggs ut efter att sista upp och ner-vända brickan har lagts ut. Det är inte ett tvång att lägga ut alla sina fyra hus (farmer) under spelets gång, men det finns ingen orsak att inte göra det.

Vid detta skede börjar andra fasen; att ta över land. Bägge spelare tar sin tjugo runda träknappar framför sig. Om spelaren som tog upp den sista upp och ner-vända brickan kunde lägga ut den så är det den andra spelaren som börjar andra fasen. Kunde brickan inte läggas ut så är det spelaren som plockade upp den som börjar. På sin tur lägger man ut en sina träknappar på en gräsmarksbit som antingen är brevid ett eget hus eller brevid en tidigare utlagd egen träknapp. På varje bricka får det endast finnas en träknapp och man får endast bygga dessa kedjor av träknappar längs med gräsmark, man kan alltså inte lägge en knapp på en grässlätt brevid sitt hus och sedan fortsätta över ett berg. Det slutliga fältet från huset måste vara sammankopplat av gräsmark hela vägen. Vid det här skedet lönar det sig att försöka låsa ut den andra spelaren genom att blockera dennes kedjor av knappar. När ingendera spelare har någon tom gräsmark där denna kan lägga en träknapp så avslutas andra fasen och poäng räknas. Vardera spelare får en poänd per träknapp i sin färg. När poängen räknats så antecknas de och så börjar man om – plockar bort alla brickor och lägger dem upp och ner vid sidan av bordet, alla pjäser tas tillbaka och de tre börjanbrickorna läggs ut. Efter tredje rondens slut så räknar man ihop poängen och den spelare med mest poäng vinner.

Åsikten
Jag tycker om Fjords. Spelet har en bra balans mellan sin tyngd (hur tungt spelet känns att spela), rolighetsfaktor och strategiska djup. De hexagoniska brickorna är en omväxling från alla andra liknande spel som allt som oftast använder kvadratiska brickor, men hexagonerna framför också några problem – det är emellanåt svårt att hitta passande platser att lägga ut brickorna. Detta är dock en del av charmen i spelet, speciellt efterssom man kan försöka lura motspelaren att man inte kan lägga ut biten någonstans (fungerar visserligen mycket sällan, men alltid är det värt att prova). Den första fasen liknar Carcassonne & Co. en hel del, förrutom att poängen inte kommer vid detta skede, dock är utplaceringen av sina fyra hus (farmen) väsentligt och en stor del av en bra vinststrategi. Det andra stadiet påminner om San Gimignano, trots att de på många sätt skiljer sig – känslan är dock den samma. Det är vid detta stadie där spelarna tvingas spela ”elakt” mot varann. Gör man inte det så får man säkert färre poäng. Det gäller att snabbt låsa ut den andra spelaren och låta de gräsmarker som man redan har med säkerhet vara.
Fjords är snabbt och roligt. Vill man ha stora mycket djup och strategi så är detta nog inte rätt spel, men vill man ha nåt som är lite djupare och varierande från Carcassonne grundspelet så kan detta vara precis perfekt. För mig känns spelet som en salig blanding av Carcassonne, San Gimignano och Taluva. Trots att jag oftast inte tycker om att spela spel som har olika faser, vilket oftast betyder två helt skilda spel i ett, så stör det inte i detta spel, efterssom den första fasen är precis lika viktig för poängsamlandet som den andra, även om det kanske inte känns så i början. I jämförelse av spelets pris, utseende, mekaniker, tyngd, rolighetsfaktor och strategiska djup så är detta ett solit och bra spel som inte tar längre än 30-45 minuter att spela. Mycket interaktion mellan spelarna och smilgroparna användes iaf hos mig.

Betyget blir en stadig 8:a.

Mer om spelet på BoardGameGeek

Spelet kan bl.a. införskaffas hos;