onsdag 21 november 2007

Spela på nätet

Jag bor ute i djupa mörka skogar där det inte finns så mycket folk, speciellt av den typen som jag känner. Därför är det sällsynt att man får spel på bordet, eller i alla fall mer sällsynt än man skulle vilja. Detta ledde till att jag för många år sedan registrerade mig på en del sajter där man kunde spela brädspel över nätet mot motståndare över hela världen.
Oftast har dessa sajter massor av traditionella spel som schack, go, fyra-i-rad, sänka skepp etc. men man kan även hitta en hel del bra moderna spel. Sen kan det emellanåt gå som det hänt nu; att jag fastnat för ett spel som jag spelade på en sådan häran sajt och måste helt enkelt införskaffa det. Det var t.o.m. ett spel som jag tidigare hade lämnat bort från min önskelista för att jag inte trodde att det skulle vara mycket värt, men visst bevisade någon mig fel än en gång. Hur som haver; vi kan ju ta en liten indykning till några av dessa sajter och de spel man kan finna där.


Little Golem
Detta var den första sajten som jag blev introducerad till. Största delen av spelen här är de gamla klassikerna; Go, Schack, Reversi, Fyra-i-rad etc. men sen finns här några spel som är värda att nämnas lite noggrannare;

Street Soccer har varit en av mina favoritspel sen jag spelade det första gången för länge sedan. I grunden är det ett tärningspel som liknar ett tvådimensionellt Backgammon med fotboll som tema. Reglerna är väldigt lätta att lära sig och det som Little Golem gör bra är att den räknar ut alla möjliga drag bara man klickar omkring lite. Det intressant med Street Soccer som spel är att det har en stark känsla av att man spelar fotboll, trots att det egentligen är väldigt abstrakt. Den sex-sidiga tärningen som man kastar har fått mycket kritik, men huka er ej; detta spel handlar om skicklighet, även om man kan förlora p.g.a. otroliga dålig tur.
Spelet är designat av holländaren Corné van Moorsel och utgivet av hans en-manna förlag Cwali. Det är ett två spelares spel och en session är över på 20-30 fartfyllda minuter. Själv har jag spelat över 600 matcher Street Soccer på Little Golem och det ser inte ut att få ett slut.

EinStein würfelt nicht! är ett annat spel som jag spelar rätt så aktivt på Little Golem. Detta är ett rätt så nytt spel (2004) och är designat av Ingo Althöfer. Än har jag inte hittat detta spel som fysiskt exemplar i Finland, men jag har planer på att bygga ett eget. Detta är ett väldigt simpelt spel som använder sig, igen, av en sex-sidig tärning, ett 5x5-rutors bräde och sex stycken pjäser numrerade 1-6 per spelare. Idén är att bägge spelare börjar från varsitt motsatt hörn och den som först får en av sina pjäser till den andre spelarens hörn vinner. För att röra sig så kastar man tärningen och rör sedan den siffrans pjäs som tärningen visar. Pjäserna flyttas ett steg diagonalt eller ortogonalt mot den andre spelarens hörn, men aldrig bakåt. Flyttar man en pjäs på en annan, vare det sen en egen eller motståndarens, så äter man den och den försvinner ur spel. Detta kommer att leda till att vissa siffror kommer att försvinna och när de siffror kastas med tärningen så får man välja vilken närliggade siffra man använder, så det kan vara i sitt eget intresse att äta sina egna pjäser emellanåt.


YouPlayIt
En av de sajter jag spelade på förr, men som jag inte längre är aktiv på. Man kan endast ha så många sajter man spelar på, men då när jag var aktiv så spelade jag väldigt mycket här och mest ett spel;

Cartagena är ett brädspel av Leo Colovini som är utgivet av Winning Moves och kan spelas med 2-5 spelare. Jag äger en hård kopia av spelet och jag vill minnas att jag köpte spelet före jag började spela det på YouPlayIt. Temat är pirater, men det är rätt så påklistrat, men ändå passande för spelet. Allt handlar om att vara den första med att få sina pirater, genom tunneln, från fängelset i Cartagena till båten som skall ta piraterna till frihet. Tunneln är indelad i rutor som har olika symboler. För att få flytta sin pirat frammåt så skall man spela ett kort och flytta en egen valfri pirat till den nästa rutan längs med tunneln som är ledig. Det finns dock två små problem;

1) man får endast mera kort på handen genom att flytta sina pirater bakåt, och
2) i.o.m. att man ställer sig på en ruta så blockerar man den och nästa pirat som är bakom och spelar ett kort med samma symbol kommer att springa förbi en till nästa lediga ruta med rätt symbol.

Den första spelaren som har alla sina egna pirater i båten i ändan av tunneln vinner. Ett mycket simpelt spel som jag spelat väldigt mycket, både på YouPlayIt och i riktiga livet.


Your Turn, My Turn
Detta är den sajt som jag huvudsakligen spelar på. Här finns också spel som Street Soccer, men användarvänligheten för detta spel är bättre på Little Golem, och sedan en hel hög med traditionella spel. Det som dock finns här som gör att jag oftast spelar på deras sida är tre suveräna spel;

Backgammon. Mitt absolut favorit traditionella spel. För de av er som knuffat bort Backgammon av att det ser gammalt, torrt och tråkigt ut, så vädjar jag er att pröva det - det är ett fenomenalt spel. Mer kanske jag inte kan säga om detta nu, men det kommer säkert en recension senare.

Lost Cities. Ett otroligt smart och roligt kortspel av Reiner Knizia, en av de mest produktiva, respekterade och kultförklarade brädspelsdesigners. Lost Cities hör till en av hans mest populära spel. Det är alltså frågan om ett två spelars spel där man skall samla kort i färg och nummerordning för att få summan av den färgen till över 20, helst mycket över. Lost Cities är en del av den prestigefyllda brädspelsserien av Kosmos två-spelars spel och är även där en av de mest populära.

...och sen till det spelet som egentligen orsakade hela denna artikel;

Kahuna. Kahuna är även det ett spel som hör till Kosmos två-spelares spel-serien. Det är designat av Günter Cornett och utgivet år 1998. Grundidén i spelet är att spela kort för att bygga broar mellan öar i ett örike. När man fått majoriteten av broarna till en ö så får man lägga en markör på den ön samt ta bort alla motståndarens broar som går till den ön. I fall det råkar göra så att motståndaren får för lite broar till en ö som den haft majoriteten i, så mistar denne sin ö. Så här går det av och an i tre ronder och sedan räknar man poäng (som också är gjort lite uppfinningsrikt i detta spel).

Jodå, tänkte jag när jag läste om spelet först; det måste ju vara jäkla tråkigt. Men så provade jag en omgång på Your Turn, My Turn och blev fast - detta spel är beroendeframkallande i allra högsta grad. Det tog mig 10 minuter så var spelet beställt från Lautapelit.fi och nu sitter jag och gnagar på fingrarna för att få det, medan jag spelar mer och mer Kahuna på nätet. Ett alldeles otroligt spel!



Slutord

Det finns massvis med andra sajter där man kan spela brädspel på nätet. Det som kanske skall nämnas är att alla dessa är s.k. tur-baserade sajter, dvs. att man loggar in och gör sitt drag och sedan väntar man på att motståndaren gör sitt. Det betyder att man inte behöver reservera tid för att sitta och spela i en timme, utan kan, men morgonkaffet i handen, sitta och göra alla sina drag varje morgon i fem-femton minuter. Sen gör man samma nästa morgon.
I väntan på Kahuna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.