torsdag 22 november 2007

Nya spel i samlingen

Igår, onsdagen den 21sta november 2007, kom det en försändelse med beställda spel från Lautapelit.fi. Några spel var julklappsinköp och de kommer jag (av självklar orsak) inte att berätta vilka de är. Men tre spel var åt mig.

El Capitan (boardgamegeek)
design: Wolfgang Kramer, Horst-Rainer Rösner
förlag: Z-Man Games
spelare: 2-5
pris: 47,00€ (Lautapelit.fi)

Enda sen sensommaren, när Z-Man Games gav ut den första listan över kommande spel för hösten, så har jag väntat rastlöst på att spelen skulle börja landa här i Finland. Nästan allt som Z-Man Games hade på sin lista så ville jag ha. Nu när El Capitan är införskaffat så är det bara två spel kvar från detta förlag som jag väntar på att få mina händer på ... denna höst.

El Capitan är egentligen en ny version av det gamla spelet Tycoon, publicerat av Jumbo, och detta är ett spel som jag faktiskt köpte på auktion för ett år sedan. Jag tyckte om Tycoon, men det hade vissa brister, brister som enligt de första rapporterna är fixade. Dessutom ser det otroligt snyggt ut. Recension säkert på kommande bara jag får spela genom det ett par gånger.



Cold War: CIA vs. KGB (boardgamegeek)
design: David Rakoto, Sebastien Gigaudaut
förlag: Fantasy Flight Games
spelare: 2
pris: 19,90€ (Lautapelit.fi)

Ett annat kortspel som jag fick angst-behov-anfall av när jag såg det på FFG:s hemsidor under "kommande spel" för nästan ett halvt år sedan. Äntligen har det kommit till Finland. Enligt första rapporterna så är detta i grund och botten att ganska klassiskt kortspel, men temat är välkommet. Jag, som kortspelsentusiast, förväntar mig en del från detta, så får se hur det visar sig vara. Det kan vara svårt att stiga genom röken efter raketen som Sticheln använde för att skjuta sig till höjderna!



Kahuna (boardgamegeek)
design: Günter Cornett
förlag: Kosmos, Rio Grande Games
spelare: 2
pris: 24,00€ (Lautapelit.fi)

Jag skrev i förra inlägget om detta spel och hur beroende framkallande det är. Efter att ha spelat genom några matcher på YourTurnMyTurn så måste jag bara köpa det. Igår fick jag prova spela för första gången med det fysiska spelet och det är precis lika bra som över telefontrådarna. Recension kan väntas inom kort; detta är ett fantastiskt spel!



(Bilderna är från Lautapelit.fi och har används med lov av fotografen. Tackar till Lautapelit.fi för gott sammarbete)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.