2
tid:
10 min.
prisklass:
30-40 €
(boardgamegeek)

Cathedral är ett snabbt och simpelt abstrakt spel med utseende som trumf. Förlaget Gigamic är ganska så kända för sina s.k. kaffebordsspel - spel som fungerar både som brädspel och prydnader. Cathedral är enligt mig det snyggaste av serien och av det jag läst så anser många att det är en av de bästa spelen av förlaget. Priset är rätt så högt med tanke på brädspelet, men igen.. med tanke på utseendet och att komponenterna är vackert av trä så är det väl värt pengarna. Och vad är en bättre prydnad för en brädspelssamlare än brädspel själva..?

Själva spelet är, som sagt, mycket simpelt. Det finns lika många likadana hus av två färger samt en grå katedral. Katedralen läggs först ut på spelplan, sedan lägger spelarna i tur och ordning ut varsin byggnad och försöker få så många som möjligt att rymmas på spelplan. Den enda extra regeln är att om man lyckas låsa in ett område med sina byggnader (man får ta hjälp av murarna runt staden) och området inte innehåller fler än en av motståndarnas byggnader så får inte motståndaren lägga sina byggnader i det området mer. Om det fanns en av motståndarens byggnader i det området när det sluts så tas den byggnaden bort. Kan man inte lägga mer byggnader så får den andra spelaren lägga så mycket byggnader på plan som denne bara får att rymmas. Den som har färre byggnader kvar, utanför staden, i slutet av spelet vinner. Mycket simpelt.

Själv har jag märkt att Cathedral fungerar riktigt bra som pussel också. Alla byggnader rymms in i staden, men det finns inget överlopps utrymme, så man bara tömmer hela staden och försöker få allt att rymmas - det är inte världens lättaste pussel direkt.

Visst lever Cathedral på utseende, i alla fall prismässigt. Temat är otroligt påklistrat om man nu ens kan kalla det för ett tema. Det viktigaste är dock där - man betalar för de vackra träkomponenterna. Det som är bra med själva spelet är att det tar ungefär fem-tio minuter att spela, vilket betyder att man kan dra en snabb match mellan TV-programmen i fall man vill. Speciellt hemma hos mig där spelet står på soffbordet vid TVn.

Cathedral kan vara en väldigt bra present åt vem som helst och till vilken tillställning eller händelse som helst, så gott som julen och födelsedagar, efterssom spelet är så lätt så kan vem som helst spela det och redan utseendet gör att t.o.m. människor som aldrig skulle spela det gärna kan ha det framme på bordet.

Gigamic har gett ut en hel del spel redan och många av dem är otroligt vackra och alla ser otroliga ut. Själv har jag även Batik och Sputnik, medan bekanta äger Quoridor, Quarto och Quixo. Alla väldigt vackra, snabba att spela och riktigt roliga. Nu har dessutom Gigamic gjort "mini"-versioner av många av deras spel som är förmånligare och tar mindre utrymme, men är ännu också vackra.

Spelet kan fås från Lautapelit.fi för 32€ (7.12.2007 13:30) och de har även andra Gigamic spel.