EFTERSVETT MARATHON LIVE TOUR 2008
DAG 1 - del 1/2
Vi började med ett litet kortspel som jag och Linda införskaffat från den tyska brädspelsbutiken Milan Spiele en tid tillbaka, men som vi inte kommit för oss att spela förr - tyvärr.

Efter att alla kort är spelade (12 stick per hand) så räknar man poäng - man summerar helt enkelt ihop värdet av de översta kortet i alla fem högar (om man samlat på sig av alla färger, annars färre) som man har framför sig och det är ens poäng. Så spelar man enligt reglerna till hundra poäng, men många spelare rekommenderar att man fastslår en viss mängd omgångar.
Null & Nichtig är elakt - väldigt elakt, men otroligt roligt. Ett litet spel som spelas med, så gott som, en vanlig kortlek och där reglerna är ursimpla, men som ändå har förvånandsvärt mycket kött på benen. Tyvärr har jag inte hittat detta spel i nån av Finlands eller Sveriges brädspelsbutiker, men däremot kostar det inte många slantar att beställa från Tyskland. Jag rekommenderar väldigt varmt för såna som tycker om kortspel och speciellt stickkortspelsälskare.

På sin tur lägger man ut 1-2 rälsar (beroende på terräng) och försöker förena städerna på sina kort. Rälsarna är dock inte personliga utan alla får använda allas rälsar, efter att två eller flera nätverk har sammankopplats. Detta är vad som gör spelet speciellt, men samtidigt det spelets achilleshäl. Efter att alla spelarnas nätverk har sammankopplats så kan alla bygga på allas nätverk och då blir det ganska turbaserat när det gäller vem som först förenar alla sina städer. Expansionen Vexation torde lösa detta problem, men jag har inte spelat med den, så jag kan inte säga nåt säkert.
TransEuropa är ett roligt, litet mellanspel, men som kanske tar lite väl länge för vad det är. Ett spel kan ta upp till och lite över 30 minuter och vid det tillfället börjar tur-faktorn bli aningen irriterande. Man kan inte riktigt jämföra det med Ticket to Ride: Europe i och med att det enda som förenar dem är att man förenar städer medan tågbanor, men ifall man just söker efter det så föredrar jag Ticket to Ride vilken dag som helst.

Det konstiga med det här spelet är att komponenterna är abstrakta träpjäser. Ett spel som det här kräver nästan plastminiatyrer och vad som är ännu konstigare är att förlaget Fantasy Flight Games brukar i regel proppa sin spel fulla med så mycket plast de bara hinner - förrutom i Warcraft. Inte för att själva spelet blir sämre utav träpjäserna, men känslan skulle vara så mycket bättre om pjäserna var snygga plastminiatyrer. Detta är dock min personliga åsikt och ifall nån från brödraskapet av "vi hatar plastminiatyrer" vill hoppa på mig så är det fritt fram.
Vi valde att spela en fyra spelares "slugfest" alltså alla mot alla och den som först skulle få tio vinstpoäng skulle vinna spelet. Det som är så bra med Warcraft är att det är praktiskt omöjligt att stå på ställe och uppgradera och bygga mer och mer tills sömmen spricker. Skogarna och guldgruvorna blir nämligen tömda på resurser när man utnyttjar dem och det finns inte så mycket naturresurser på spelplan att det räcker värst länge för alla. Det betyder alltså att alla spelare tvingas ta rollen av parasiter - man utplånar skogar och guldgruvor och så går man vidare och tar livet av allt och alla i sin väg. Man lämnar inget grönt och glimmande bakom sig och man låter inte motspelarna hålla gruvor och skogar i fred.
Allt detta gör Warcraft till ett välbalanserat spel där det alltid finns en press att marschera frammåt. Stridssystemet är lätt och snabbt, men rättvist. Lite specialkort ger lite extrakrydda och temat är starkt - om det bara fanns plastminiatyrer. Det enda dåliga jag hittar i spelet är att det kanske är lite för kompakt och välbalanserat; det börjar repetera sig själv efter en stund. Dock är den stunden långt i framtiden, så för vänner av Warcraft (Obs! inte World of Warcraft) så är detta två tummar upp och ett stort leende.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.