söndag 17 augusti 2008

Sommaren kom och gick

Sommaren börjar oundvikligt lida mot sitt slut, semestrarna är hållna och vädret är inte det trevligaste tänkbara. I år har många klagat på den dåliga sommaren (fast det tycker jag att folk gör alla år) och många har beklagat sig över att den tog slut så snabbt. Personligen stör det mig inte så mycket, jag tycker hösten kan vara ganska mysig. Det är skönt att sitta inne med en kopp varmt te och en god bok medan stormen rasar utanför. Dessutom behöver man inte känna sig dålig över att man sitter inne och spelar när det är fint väder ute.

Spel ja. Det är ju det som den här bloggen ska handla om, och inte mina tankar om vädret. Nu när det blir höst igen ska vi försöka uppdatera den här bloggen lite oftare. Vårt projekt att skriva om spel med fotbollstema blev inte riktigt till något, men jag antar att resten av recensionerna nog kommer att dyka upp förr eller senare.

Ja, vad har då hänt på brädspelsfronten under sommaren? Brädspelssamlingen har vuxit en del och i och med det har vi fått en hel del trevliga nya spelupplevelser. Jens skrev i det förra inlägget lite om hur vi upptäckte Runebound, och efter det har vi köpt en hel hög expansioner till det. Några saknas ännu men dem kommer vi nog att skaffa snart. Högst antagligen kommer någondera av oss att skriva en ordentlig recension av spelet så småningom.

Jens nämnde också en del andra spel som vi skaffat. Descent: Journeys in the Dark väntar ännu på att få bli spelat, hittills har vi bara haft tillfälle att spela det en gång. Det verkar dock väldigt lovande, lite i stil med Runebound eftersom det utspelar sig i samma värld, men ändå annorlunda.
I och med att både Runebound och Descent använder sig av miniatyrer, plockade jag fram våra hobbyfärger och penslar. Längs med sommaren har jag målat miniatyrer så ofta jag har hunnit och orkat. Jag har redan kommit rätt så långt med målandet, alla hjältar från Runebounds och Descents grundspel är målade, men för tillfället är mitt bord fyllt av Descents 60 monster. Det lär ska ta en stund innan jag har målat dem... Jag tycker om att måla spelminiatyrer, dels för att det är kul att måla, och dels för att målade miniatyrer ger mera liv åt spelen. Men visst vill man ge upp ibland när det verkar helt hopplöst att få en pytteliten figur prydligt målad. Färgen bara kladdar och händerna skakar och man vill bara skrika av frustration. Vid det skedet brukar det vara bäst att sätta undan penseln och gå ut och andas lite frisk luft. Bilder av de målade miniatyrerna finns också på listan över sånt som jag hade tänkt sätta upp här.

Vår serie av Ticket to Ride-spel är också så gott som fullbordad nu. Expansionen USA 1910 har funnit sin väg till vår hylla. Nu saknas bara Mystery Train, men vad jag vet så säljs den inte mera, så den tror jag det är bäst att glömma. Det tycks vara vanligt bland både spelnördar och och andra samlare av olika slag att vilja ha något som man inte kan få. Vet man att det är slutsålt och inte kommer ges ut mera så vill man desto mera ha det. Men det hjälper ju inte, så det är som sagt bäst att anse Ticket to Ride-serien fullbordad (tills det eventuellt ges ut ännu flera spel).

Jag hade tänkt mig att under hösten skriva en recension om hela "tågspelsserien", så därför går jag inte in på den mera nu. Förutom Ticket to Ride, hade jag tänkt skriva recensionner om några andra spelserier som räknas som bra inkörsportar till brädspelvärlden. Carcassonne, Bohnanza och Alhambra står på den listan.

Övriga spel som har hittat vår hylla är bland annat Talisman 4th Edition, en ny version av ett fantasy-/äventyrsspel som första gången gavs ut på 1980-talet. Dock var regelboken ett fall för sig, så vi har inte spelat det ännu. Två av de under sommaren inskaffade spelen som vi däremot har spelat är DVONN och YINSH, båda abstrakta spel för två spelare. Även dessa två spel hör till en serie, Project GIPF, som består av sex (eller sju, beror på hur man räknar) abstrakta spel för två spelare. Genom det som kallas Project GIPF ska man kunna kombinera dessa spel, men hur det fungerar har jag inte riktigt förstått.

Här var väl lite av det viktigaste som hänt på spelfronten för vår del under sommaren. Som det säkert märks har vi en lång lista på saker vi kunde skriva om här, och vi ska försöka aktivera oss på den fronten. Vi kan inte direkt skylla på att vi har semester mera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.