torsdag 26 juni 2008

Mera nytt från spelfronten

Igen har det droppat lite in i spelsamlingen (ärligt; de har fallit från de öppna skyarna - vi har inget val):

Någon vecka sedan så märkte jag att jag börjat få stamkundsbonus hos våran hovleverantör av brädspel: Lautapelit.fi, nämligen 10% bort från alla priser. Galen som jag är så måste jag ju "provköra" denna fördel, så jag beställde ett spel som jag länge funderat på, men som jag aldrig tagit; Fantasy Flight Games Runebound.

Vi spelade det ett par gånger med Lindas lillebror Fred och båda var helt sålda. Jag trodde inte att det skulle vara ett spel som Linda skulle tycka om - det är trots allt ett fantasy-äventyrsspel där man huvudsakligen springer omkring och slåss med monster ... för att vara rakt på sak så försöker man slakta så mycket otäcka grejs som man bara kan.
Under någon av mina arbetsskift så hade Linda dock suttit hemma och läst genom regelboken och sedan när jag kom hem så var hon så entusiastisk att vi spelade genom det en gång; och så var hon också såld.

Vi spelade det om och om igen, flera dagar i sträck och sedan kunde vi inte hjälpa oss, utan började införskaffa lite expansioner ... och Runebound har många. Nio stycken av de arton små expansionerna kom först och sedan efteråt två av de tre stora. Nu är det alltså mindre än hälften kvar...

Så hade Linda dessutom födelsedag förra måndagen och vad är mer passande åt en geek som Linda än mera brädspel (och en väldigt stor och farlig kniv). Förrutom Fantasy Flight Games överväldigande stora Descent: Journeys in the Dark (som ironiskt nog är ett spel som byggts in i Runebounds fantasyvärld) så fick hon en av de där stora Runebound expansionerna; Sands of Al-Kalim och dessutom den första installationen till Days of Wonders Ticket to Ride-serien. Med det spelet blev vår Ticket to Ride-serie så gott som fullbordad - nu fattas nämligen endast två små expansioner; Mystery Train och USA 1910, men så långt som det gäller de stora installationerna så har vi allihop (jo, även Ticket to Ride the Card Game trots att den inte syns på bilden).

Att sådant...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.