onsdag 30 april 2008

Sommaren har kommit

Av någon orsak finns det ett brädspel som är över de andra när man talar om kategorin "sommarspel", speciellt för mig. Jag vet inte varför det är så, men det är en känsla som kommer.
Spelet är det traditionella och klassiska Backgammon.

Jag har goda minnen av när jag och broder Mosse satt, för några år sedan, på terassen vid torpet och spelade Backgammon. Jag tror t.o.m. att det var den gången han lärde mig spela det. Det finns en fin bild tagen av äldsta brodern Mats, men jag har själv inte tillgång till den.
Det kan ju hända att det var den stunden och det minnet som gjorde att spelet nuförtiden känns som ett sommarspel.

Det kan inte ha undgått någon finländare (speciellt i de södrare delarna av landet) att det varit väldigt fint väder den senate veckan och redan det väcker vår/sommarkänslor. Nu när vi flyttat med Linda till vår nya lägenhet så har vi också en balkong - en lyx som jag personligen aldrig fått leva med förrut. Vi har dessutom turen att solen slänger sina varma strålar till vår balkong under eftermiddagen och kvällen, så det är ypperligt att sitta där då och njuta av den varma finländska sommaren.

Idag, wappen till ära, öppnade vi en flaska rödvin, hällde upp och tog oss ut på balkongen och tog ett spel Backgammon - spelchips och allt. Ah, vilken sommarkänsla, hör ni.

Vinsten gick till slut till mig, efter att jag rånat Linda på sina tio chips, men jag tror inte att känslan var annorlunda hos någondera - båda njöt av vädret, spelet, vinet och sällskapet.

Evigheternas sommarspel: Backgammon!

Har ni inte provat, så prova nu :)

...och glada Wappen allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.