tisdag 28 oktober 2008

Plock från Lindas önskelista

Det ramlar in en massa julreklamer genom postluckan, butikerna säljer redan julgodis och snart ringer väl föräldrar och släktingar och ber en hosta upp en önskelista. Och jag suckar över att man måste börja förbereda julen två månader i förväg.

Men så här inför julen är det bra att ta en titt på den till synes oändliga spelönskelistan. Jag har en önskelista på BGG som är ganska lång, och skulle kunna vara längre. Men i och för sig, på den listan finns nästan alla spel jag ens skulle kunna tänka mig att köpa. Man kan kryssa i hur mycket man vill ha ett spel på en skala från ett till fem, så min önskelista är indelad i fyra kategorier. Ettan som är högst på skalan är "Must have", vilket säger sig självt vad det innebär. Där har jag spel som ska skaffas mycket snart. För tillfället är alla spel i den kategorin såna som inte har getts ut ännu, men som jag köper så fort de ges ut. Nummer två är "Love to have", och där har jag spel som jag vill ha, men inte riktigt så akut som "Must have". Nummer tre är "Like to have", och där är spel som jag gärna skulle se i min samling, men som jag inte tänker rusa till butiken och köpa imorgon eller så. Och som nummer fyra "Thinking about it" har jag fyllt i ungefär alla spel som jag någonsin har övervägt att jag kanske vill ha. Det finns ännu en nummer fem, men den kategorin använder jag inte.

Här tänkte jag nu berätta lite om vissa spel på min önskelista. Närmare bestämt blir det alla som jag på BGG har kryssat i att är "Must have" eller "Love to have".

Carcassonne - The Catapult
Det här är den nyaste stora expansionen för Carcassonne, och den borde ges ut nu i slutet av året. På diverse forum går diskussionen het om ifall det inte har gått för långt nu, Carcassonne börjar ju ha lite överdrivet många expansioner. Och den här expansionen lär faktiskt ska innehålla en katapult som man ska skjuta saker på spelbrädet med, vilket kanske inte riktigt är vad man väntar sig av Carcassonne. Oberoende så vill jag ha den. Står det Carcassonne på lådan så är det "Must have".

Carcassonne: Cult, Siege and Creativity
Det här är en annan Carcassonne-expansion som snart ges ut, och "Must have". Jämfört med The Catapult verkar den här ändå vara mera omtyckt. Den består av tre delar. The Cult innehåller brickor som föreställer kultplatser som borde fungera som kloster. Ifall ett kloster och en kultplats hamnar nära varandra på spelplanen blir det dock nån slags konflikt mellan dem. The Siege är en ny upplaga av The Cathars som länge har varit slutsåld och på grund av upphovsrättsliga skäl inte har kunnat ges ut på nytt. Nu har designen på brickorna ändrats lite, och så även namnet, men inte reglerna. Den sista biten, Creativity, består av två blanka brickor som man kan göra en egen expansion av. Ifall man kommer på en bra idé där två brickor räcker till, förstås.

Ticket to Ride: The Dice Expansion
Även detta är en "Must have", eftersom jag lider av lite samma problem med både Carcassonne och "tågspelet". Den här expansionen, som också borde ges ut snart, lär ska passa ihop med alla spel i Ticket to Ride-serien. Jag har förstått att tärningarna i expansionen ska ersätta tågkorten i grundspelen. Hur det riktigt fungerar har jag inte klart för mig, men det viktiga här är ju att det är frågan om tågspelet, och då måste man ha tågtärningar också. Dessutom är tärningsbägaren som kommer med förbaskat snygg.

Runebound - The Frozen Wastes
Är det nån som förr har hört talas om fenomenet att man måste ha nåt för att det hör till en viss serie? Denna expansion till Runebound är också en "Must have". Faktiskt vet jag inte alls vad den går ut på, men Runebound är ändå Runebound, så det är väl nånting om att slå ihjäl så många monster man kan. Antagligen har vinter och snö en betydande del i expansionen. När den ges ut får man ju se. Fantasy Flight Games har sagt december 2008, men som jag läste på nåt forum så kan december 2008 enligt FFG-tid betyda juli 2009 enligt normal tid. Man får ju hoppas på att dom är snabba.

Talisman Upgrade Pack
Hör och häpna, den sista "Must have"-punkten på listan är inte en expansion till ett spel som jag har dille på. Visserligen är det här inte heller ett spel i sig, utan slags tilläggsdel till ett spel vi redan har, Talisman 4th Edition.
Talisman är ett rätt så gammalt fantasy-spel, som alltså har getts ut i fyra olika upplagor. Hittills har det getts ut av Black Industries, som var en del av Games Workshop, men sedan Games Workshop slutade publicera brädspel så såldes Black Industries till FFG. Eller hur det nu sen egentligen var. I varje fall så har FFG meddelat att de tänker ge ut Talisman Revised 4th Edition, och senare även expansioner till det. Det här är ju ett problem för kunder som har köpt Black Industries version av Talisman, eftersom expansionerna inte kommer att passa till det. Och här kommer Talisman Upgrade Pack in i bilden. FFG bestämde sig för att ge ut denna Upgrade Pack för att man ska kunna uppgradera sin gamla version av Talisman 4th Edition till att passa ihop med FFGs framtida expansioner till spelet och annars också motsvara FFGs version. Utmärkt kundvänlighet, måste jag säga. Jag hoppas att FFG får lite reda på regelboken också, för den är också ganska jobbig. Jag ser fram emot att spela Talisman, och ifall det visar sig att det är ett bra spel så köper vi väl lite expansioner också.

GIPF och TZAAR
Dessa två "Love to have"-punkter på önskelistan hör båda till project GIPF. Vi har alla andra spel i serien, så med mitt samlardille måste ju dom två sista också skaffas. Alla sex (eller sju) spel i serien är abstrakta spel för två spelare, ofta rätt så snygga, lätta att lära sig, men svåra att bemästra. Brainburners, så att säga.
Och vadå sex eller sju spel? Jo, officiellt hör sex spel till serien (GIPF, TZAAR, ZÈRTZ, DVONN, PÜNCT och YINSH), men det finns ett sjunde (TAMSK) som blev utsparkat ur serien för att det inte passade in. De sex spel som räknas till serien har en viss ordning, som inte är den ordning i vilken de getts ut. Vad denna ordning spelar för roll vet jag inte, men det är säkert nåt viktigt. Och nej, jag har inte problem med caps locken, spelens namn ska skrivas med versaler.

RoboRally med expansioner
För tillfället finns RoboRally och två av dess expansioner i kategorin "Love to have" på önskelistan. RoboRally är ett galet roligt spel där spelarna ska programmera sina robotar för att försöka nå fram till ett förutbestämt antal checkpoints på en plan full av bottenlösa hål och löpande band. Men att programmera robotar går lätt fel, och man vet ju aldrig när någon annans robot kommer och skuffar upp en på ett extra snabbt löpande band eller skjuter en med sin laser.
Det finns också ett antal expansioner till RoboRally, fyra stycken om jag kommer rätt ihåg. Att bara två av dem (Grand Prix och Crash and Burn) finns som "Love to have" på önskelistan beror på att det är dessa två man får tag på i Finland. Expansionerna består av nya banor att bygga upp spelplanen av, och många banor att välja mellan är kul.

Descent: Journeys in the Dark
Descent: JitD är ett spel som vi redan har, så logiskt nog står inte det på min önskelista. Men det gör däremot dess fyra expansioner, som alla är ikryssade som "Love to have". Jag har bara spelat Descent en gång, så man tycker ju kanske att det är lite tidigt att börja skaffa expansioner. Det tycks ändå finnas den uppfattningen att det behövs expansioner för att göra Descent till ett spelvärt spel. Jag kan förstå varifrån den här uppfattningen kommer, själva grudspelet var kanske lite för enformigt. För lite vapen att välja mellan, och sådant. Knappast skaffar jag alla expansionern väldigt snart, dom är ändå rätt så dyra, speciellt med tanke på hur sällan vi spelar Descent. Men åtminstone en expansion tänkte jag nog skaffa snart, jag tror det blir Descent: The Road to Legend. De tre övriga (The Well of Darkness, Altar of Despair och Tomb of Ice) läggs hoppeligen till samlingen förr eller senare.

Så, det var toppen på önskelistan. Vadå oändlig önskelista...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.