lördag 29 november 2008

Nya spel i samlingen

En tid sedan senast igen. Livet går fram med stormsteg och det är emellan svårt att hinna lägga ut nya inlägg tillräckligt ofta, speciellt som vi båda har två bloggar och är aktiva på andra ställen på internet också.
Så här är en liten uppdatering om vår spelsamling som utökats under de senaste veckorna en hel del.

Age of Gods (2004)
design: Croc
förlag: Asmodée Editions
3 - 6 spelare, 90 minuter

I Age of Gods är varje spelare en gud med varierande krafter, nån kan vara kärleksguden och någon krigsguden etc. Brädet är en fiktiv värld indelat i territorier som alla hör till nån ras. Raserna i spelet är en ihopblandning av en massa klassiska fantasyraser så som barbarer, gnomes, pirater, olika elvar, dvärgar osv. Gudarna har fyra egna raser som hålls hemligt från de andra spelarna (inte ens gudarna själva vet alla raser som hör till dem från början). Under spelets gång så anfaller raserna varandra och tar över territorier, dör ut m.m.

I slutet av spelet så avslöjar spelarna vilka raser som hör till dem och den spelare vars raser har klarat sig bäst så vinner spelet.


Diamant (2005)
design: Alan R. Moon, Bruno Faidutti
förlag: Lautapelit.fi
3 - 8 spelare, 30 minuter

Diamant är ett familjespel som hör till "can't stop"-stilen av spel som fått namn efter Sid Sacksons klassiker. Spelarna är gruvarbetare som gräver genom fem gruvor, en och en, för att hitta så mycket juveler så möjligt. Men gruvorna är fulla av faror och går man för långt så mistar man alla juveler man hittat tidigare i gruvan. Spelarna kan dock välja att inte gå vidare i gruvan och springa ut med alla juveler som de samlat på sig. Frågan är alltså ifall spelarna vågar ta chansen att gå längre in i gruvan och kanske samla åt sig större rikedomar men kanske också mista allt, eller om de vill spela det "säkert".


Wicked Witches Way (2006)
design: Bruno Cathala, Serge Laget
förlag: Asmodée Editions
2 - 6 spelare, 30 minuter

Detta är ett stress/partyspel där en handfull tärningar kastas in i en "bok". På tärningarna finns symboler i rött och svart. Spelarna skall så snabbt som möjligt se hur många unika symboler syns och sedan slå fast boken för att hindra de andra spelarna hinner titta för länge. Sedan skall alla spelare, med kort, visa vilka unika symboler som syntes.


Dragonriders (2005)
design: Jean du Poel, Klaus-Jürgen Wrede
förlag: Rio Grande Games
2 - 6 spelare, 90 minuter

Dragonriders är ett racing-spel där spelarna är trollkarlar som flyger på drakar ett varv på en magisk bana. Spelet fungerar med en sorts linjaler som man mäter hur långt man flyger och hur mycket man får vända på draken. Det finns alltså inte rutor eller hexer som avgör flyttande. Och när det gäller trollkarlar och drakar så är det ju inte bara att flyga runt ett varv, utan man kan skjuta eldbollar på varann och syssla med annat liknande fuffens. Samtidigt som man flyger på banan skall man dessutom försöka plocka upp mer magiska krafter etc.


A Touch of Evil, the Supernatural Game (2008)
design: Jason Hill
förlag: Flying Frog Productions
2 - 8 spelare, 60 minuter

Några dagar sedan så besökte vi en god vän i östra centrum i Helsingfors och då spelade vi hanns nyinskaffade Last Night on Earth. Vi blev så imponerade av spelet att vi beställde förlaget och designerns uppföljare som baserar sig på ungefär samma mekaniker, men med annat tema och lite annorlunda regeler. Last Night on Earth har dock även lagts till önskelistan.

I A Touch of Evil så är den lilly byn Shadowbrook i en ondskefull skurks vassa klor och spelarna är hjältar som skall befria byn. Allt utspelar sig på 1800-talet och det är såklart inte hurdanna skurkar som helst, utan det handlar om vampyrer, varulvar och andra klassiska skräckfigurer. Spelet kan antingen spelas mot varann så att spelarna tävlar om vem som först tar koll på skurken, eller sen kan man sammarbeta och antingen vinna eller förlora tillsammans.


Ghost Stories (2008)
design: Antoine Bauza
förlag: Repos Production
1 - 4 spelare, 60 minuter

Ghost Stories är något i stilen av A Touch of Evil, men här så sammarbeter spelarna alltid för att överrumpla de onda krafterna och spelet kan även spelas solitärt. Igen så är det klassiska monster som vampyrer och ghouls som är fienden. Temat har dock en liten oväntat twist då det inte bara är en spökhistorie, utan även en som utspelar sig i antikens Kina. Spelarna är taoistmunkar och använder taoistisk magi för att klå de onda makterna.


Formula D (2008)
design: Eric Randall, Laurent Lavaur
förlag: Asmodée Editions
2 - 10 spelare, 60 minuter

En av våra favoritspel; Formula Dé har en massa tilläggsbanor som man fått köpa. Tyvärr så hoppade vi på FD-tåget allt för sent och de flesta var slutsålda när vi började köpa av dem - därför har vi enda tre stycken av de arton som finns. Ett halvår sedan blev vi positivt överraskade då förlaget Asmodée Editions bestämde sig för att ge ut en ny upplaga av spelet med lite nytt med, men annors samma som förr. Jag har alltså suttit i ett halvår med kliande fingrar och ylat över det nya Formula D. Och nu har det kommit och genast beställde vi det.

I den nya upplagan kan man spela klassiska Formula Dé, eller lillasyster Formula Dé Mini. En ny variant; Road Race där man kör uppiffade racerbilar i stadsmiljö.
Den största omändringer är dock i komponenterna. De gamla papperlapparna som man fyllde i när nåt hände till bilen är borta och glömda. Nu har varje bil ett "instrumentbräde" där man lätt kan markera all information och som kan användas om och om igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.