söndag 19 oktober 2008

For those who know Twonkiecake

Jag ber om ursäkt för detta längre och råddiga inlägg - efter ett hårt veckoslut av Eftersvettande så är inte min hjärna på full kapacitet. Men ta detta som nåt som kommer direkt från hjärtat och inte via hjärnan.

Så har det Eftersvettats igen; detta veckoslut hölls Eftersvett Oktoberfest 2008 och denna gång med rekordstor bemanning (och -kvinning för den delen också). Med sex Eftersvettare; veteranerna Jan, Linda, Mosse och jag, samt två nykomlingar; Emma och Tom, så var vi mer än nånsin tidigare. Och det kunde inte ha varit vid ett bättre tillfälle. Efter förra Eftersvett-sammankomst, Eftersvett Live Marathon, så märkte jag att våran brädspelsklubbs ett års dag just hade krypit förbi, så nu var det dags att fira den trots att klubben redan fyllt hela 411 dagar vid det tillfället.

Mer om själva Oktoberfesten senare, nu tänkte jag mera skriva om brädspelsklubben Eftersvett.

Tidigare var det oftast (då vi inte spelade på bara två) broder Mosse, Linda och jag som samlades och spelade då vi fann tid för det. Då och då, några gånger i året, så hälsade mina vänner på och du kunde vi vara mera, men dessa vänner bor långt borta så det blev väldigt sällan. Dessutom så behövde vi ett sätt att kunna planera tidpunkter för spelandet istället för att ringa av och an till varandra och försöka pussla ihop tidtabeller, så Mosse och jag satt en dag (över ICQ om jag minns rätt) och planerade ihop ett hemligt brädspelsklubbforum att ha här i cyberrymden. Namnet kom från luften och så gjorde loggan och allt annat också och snabbt var klubbens hemliga mötesplats i bruk.

Samtidigt så lade vi upp lite annonser här och där, mest på radiokanalen X3M:s online community. Vi var pessimistiskt inställda till att få mera medlemmar från ingenstans, men plötsligt så önskade en halvbekant, Jan (bilden till vänster), att få hänga med på en sammankomst.
(låt oss spola bakåt lite mera i tiden)
Mosse hade ett nätforum, BiM, som fungerande som ett svenskspråkigt BoardGameGeek och Jan var medlem på det forumet - så han var en halv-cyber-bekant på nåt sätt. Hur han dock fick för sig att det var, under några som helst omständigheter, ens en halvsmart idé att ta sig ut i den mörkaste skogen, utan bil, med tre helt främmande människor är nåt jag ännu inte förstår, men vi är nöjda att han gjorde det.
Och nu hängde Lindas syster Emma med samt en ny bekantskap, även han från X3M:s online community; Tom.

Allt är på god väg alltså. Och vad är det som är bäst; alla (aktiva) medlemmar tycks komma bra överens och ha samma galna och sjuka humor. Först var vi lite oroliga över antalet spelare - sex spelare än nämligen ganska svårt att få att rymmas i ett spel. Många av de spel som "klarar av" ända upp till sex spelare är ändå inte vid sitt bästa med så många. Nu under första spelträffen med så här många så försökta vi att ändå hela tiden spela spel där alla kunde vara med, men i framtiden kan man bra dela upp sig i grupper på 2+4 eller 3+3, vilket underlättar tillfällen där några vill spela ett visst spel, medan några andra inte vill det.

Nåja; tillbaka till ett års dagen (som då var 46 dagar för sen). Linda och Emma bakade en Twonkie-kaka som blev väldigt lyckad och god och den avnjöts efter att vi bröder fått äran att blåsa ut det ena ljuset. Varför Twonkie? Som jag nämnde så designades allt snabbt och alla idéer togs från luften - så vår logga är roboten Twonkie från spelet RoboRally.
Dessutom så smeds det nu planer på en Twonkiecake-website... (fråga inte, ni vill inte veta)

Så jag vill tacka broder Mosse (med Jan på bilden till höger) för allt arbete. Jag vill, utöver det, tacka alla Eftersvett-medlemmar, men speciellt ni som kan räknas som "aktiva" medlemmar, dvs. Jan, Tom, Emma och Linda. Vi hoppas på att vi träffas om och om igen så snabbt som möjligt och kan spela mycket och ha stunder som ekar genom evigheter.
En sista gång; ett tack från djupet av... (fill in the blanks you pervs)

the Twonkielogo and the Twonkiecake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer, idéer, feedback, kritik. Vad som helst.